Vědci se podívali na mozek dětí s ADHD. Rozdíly byly viditelné pouhým okem
Pomocí magnetické rezonance vědci prokázali, k jakým změnám dochází v mozku dětí s ADHD. Tento úspěch nám může pomoci lépe porozumět této neurovývojové poruše.
ADHD neboli porucha pozornosti s hyperaktivitou je syndrom duševních poruch, které se projevují problémy s výkonnými funkcemi, jako je kontrola pozornosti nebo inhibiční kontrola. Postižení jedinci s ADHD mají nedostatečnou pozornost, jsou hyperaktivní a impulzivní. Často se vyznačují nedostatkem vytrvalosti při úkolech, které vyžadují trpělivost.
Tým výzkumníků z univerzity UNC Health Care pod vedením doktorky Weili Linové zdokumentoval výrazné snížení neuroplasticity v mozku dětí s ADHD. Podrobnosti o studii jsou popsány v časopise Molecular Psychiatry.
Co se děje v mozku dětí s ADHD?
Multitasking není jen dovednost, která usnadňuje kancelářský život. Má zásadní význam pro naše fungování ve společnosti a zahrnuje takzvanou kognitivní flexibilitu neboli schopnost plynule přepínat mezi mentálními procesy. Vědci z UNC Health Care provedli studii, jejímž cílem bylo prozkoumat analogii nervové aktivity kognitivní flexibility a zjistit rozdíly v mozku dětí s ADHD.
Pokud dokážeme dělat několik činností najednou, pak podle psychologů máme vysokou úroveň kognitivní flexibility. Multitasking však není jediným příznakem této vlastnosti. Projevuje se také při různých stylech komunikace se známými, jinak budeme mluvit s kamarádkou, jinak s dcerou a jinak s novým známým. U lidí s ADHD (dětí i dospělých) je tato funkce narušena.

Když nemáme dostatečnou kognitivní flexibilitu, nedokážeme se soustředit na určité úkoly, jako je například nezaujaté procházení telefonu nebo přeskakování kanálů. Nedostatečná kognitivní flexibilita je u dětí problémem, protože může způsobit vzdělávací spoušť a snížit studijní výsledky.
Tým doktorky Weily Linové se rozhodl zjistit, co se děje v mozku, když je kognitivní flexibilita „vypnutá“. Vědci použili funkční magnetickou rezonanci (fMRI) ke skenování mozku 180 zdravých dětí a 180 dětí s diagnózou ADHD.
Potvrdili, že děti s ADHD, které dostávaly léky, vykazovaly významně větší neuroplasticitu ve srovnání s dětmi s ADHD bez farmakologické léčby. Vědci doufají, že tímto způsobem zjistí skutečné rozdíly mezi mozkem typicky se vyvíjejících dětí a dětí s ADHD.
Zdroj: news.unchealthcare.org, nature.com