Vědci převedli mozkové signály odpovědné za řeč a komunikaci do počítače. Ochrnutá žena prostřednictvím obrazovky mluví
Společnost Speech Graphics z Edinburghu a američtí výzkumníci z Kalifornské univerzity v San Francisku (UCSF) a Kalifornské univerzity v Berkeley tvrdí, že vytvořili první rozhraní mozek-počítač na světě, které elektronicky vytváří řeč a mimiku ze signálů mozku.
Tento vývoj otevírá cestu k obnovení přirozené komunikace pro ty, kteří nemohou mluvit, píše portál Independent.
Odborníci vysvětlují, že stejný software, který se používá k animaci obličeje ve hrách, mění mozkové vlny v mluvícího digitálního avatara.
V rámci výzkumu se podařilo dekódovat mozkové signály ženy jménem Ann do tří forem komunikace: textu, syntetického hlasu a animace obličeje na digitálním avataru, včetně synchronizace rtů a emočních výrazů.
Podle výzkumníků se jedná o první případ, kdy byla obličejová animace syntetizována z mozkových signálů. Tým vedl předseda neurologické chirurgie na UCSF Edward Chang, který se již deset let zabývá rozhraními mezi mozkem a počítačem.
Na povrch mozku ženy byl implantován obdélník o tloušťce papíru s 253 elektrodami nad oblastmi, o nichž tým doktora Changa zjistil, že jsou pro řeč stěžejní.
Elektrody zachytily mozkové signály, které by nebýt mrtvice směřovaly do svalů jazyka, čelisti, hlasivek a obličeje.
Kabel, zapojený do portu připevněného k ženině hlavě, propojil elektrody s bankou počítačů, což umožnilo několikatýdenní trénink algoritmů umělé inteligence (AI) k rozpoznávání mozkové aktivity spojené se slovní zásobou více než 1 000 slov.
Díky umělé inteligenci mohla žena psát text a také mluvit syntetickým hlasem založeným na nahrávkách Annina projevu na její svatbě, než ochrnula.
Žena s výzkumníky spolupracovala několik týdnů, aby umělá inteligence mohla dekódovat její mozkovou aktivitu do pohybů obličeje.
Technologie této společnosti pro animaci obličeje založená na umělé inteligenci simuluje svalové kontrakce v čase, včetně artikulací řeči a neverbální aktivity.
V jednom z přístupů tým použil syntetizovaný hlas subjektu jako vstup do systému Speech Graphics namísto jeho skutečného hlasu pro řízení svalů. Software pak převedl svalové akce do 3D animace v enginu videohry.
Výsledkem byl realistický avatar ženy, který přesně vyslovoval slova v synchronizaci se syntetizovaným hlasem jako výsledek její snahy o komunikaci, uvedli vědci.
Zdroj: Independent