Stovkám tisíc lidí bude zpětně navýšena zákonná pojistka auta, i když nebourali. Ještě to můžete zastavit
Existují typy povinných ručení, z nichž můžou provozovatelům vozidel hrozit doplatky i navýšení pojistného. Například, když překročíte stanovený počet kilometrů.
V letošním roce došlo k několika zásadním proměnám v povinném ručení. Může za ně novela EU, která začala platit 1. dubna 2024. Pro Českou republiku jsou pravidla uvedena v zákoně o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla (č. 30/2024 Sb.).
Mezi ně patří např. vyšší limity pro pojistné plnění. Jsou nově nastaveny na 50 mil. Kč. Došlo k redefinici pojmu vozidla. Pojištění se vztahuje na všechna motorová vozidla poháněná výhradně mechanickým pohonem s konstrukční rychlostí vyšší než 25 km/h, nebo o váze 25 kg a více s konstrukční rychlostí vyšší než 14 km/h. Novější charakteristiky dostal i samotný provoz. Považuje se za něj jakékoliv použití vozidla bez ohledu na terén, vlastnosti vozidla. Nerozhoduje ani zda je vozidlo v pohybu, nebo stojí.
Hodí se upozornit, že došlo ke změně odpovědnosti za provoz vozidla. V nynější právní úpravě ji nese provozovatel, a ne vlastník vozidla. Provozovatel je tím, kdo má zodpovědnost za zajištění pojištění. U běžných osobních automobilů je často vlastník současně i provozovatelem. Změna se proto nejvíce dotýká leasingových vozidel.
„Jezdím málo, platím málo“
Existují ale možnosti nastavení povinného ručení, o němž ne každý provozovatel vozidla ví. Přesto tu jsou několik let a dotýkají se tisíců. Jedním z nich je možnost pojištění s názvem „Jezdím málo, platím málo“.
Některé pojišťovny zavedly limity na počet ujetých kilometrů. Od nich se poté odvíjí i cena pojištění. Proto i řidiči, kteří nezpůsobí žádnou dopravní nehodu, se mohou dostat do situace, kdy budou muset dodatečně doplácet povinná ručení. Výše pojistného je v tomto případě podmíněna počtem ujetých kilometrů ročně. Pokud je tento limit překročen, provozovatelé vozidel se mohou dočkat navýšení sazby pojistného.
Pozor na doplatky a vykazování
Možnost „Jezdím málo, platím málo“ je dobré si velmi dobře zvážit. Nutná je dobrá znalost představy o ujetých kilometrech. Po uzavření pojištění si pojišťovny vyhrazují právo navýšit částku v případech, kdy sjednané hodnoty přesáhnete. Za účelem ověřování se po řidičích vyžaduje dodání fotografií tachometrů. Řidiči, kteří fotky nedodají, mohou být automaticky považováni za ty, co nastavené limity překročili. Takovým může být účtován vyšší poplatek, přičemž se dá i pojistné navýšit zpětně.
Další kontrolní metodou může být i využití telematické asistence SafeLine. Asistence se kromě sběru dat o počtu ujetých kilometrů užívá např. k okamžité pomoci v případě havárie. Má v sobě nárazová čidla, díky nimž je schopná v případě kolize odesílat informace centrále, jež se může okamžitě zapojit do řešení situace. S řidičem domluví potřebné kroky, popř. díky GPS pošle na místo záchranné složky. GPS se dá využít i v případě odcizeného vozidla.
Vyplatí se to?
Důvodem, proč pojišťovny na podobnou politiku přistoupily, je snaha o lepší rozložení rizik. Vycházejí ze statistik, z nichž plyne vyšší pravděpodobnost nehod u řidičů, kteří najezdí více kilometrů. Logicky pak více aktivní řidiči představují pro pojišťovny větší riziko. To se jim následně projevuje na ceně pojistky.
Momentálně možnost Platím málo, jezdím málo nabízí pojišťovny Allianz, která s tímto konceptem přišla v ČR jako první. Dalšími jsou Pillow a UNIQUA. Tento typ pojištění může být výhodný pro řidiče, kteří se ročně vejdou do 12 000 km. Tj. řidičům používající auto jako tzv. nákupní tašku, k občasným dovoleným, kratším dojezdům do zaměstnání. 12 000 km je pro představu na každý den v roce vč. víkendů a svátků necelých 33 km. Pro aktivněji provozovaným vozidlům je výhodnější zvolit klasické pojištění.
Sledování stavu tachometru, popř. mobilní aplikace napojené na telematickou asistenci je proto klíčové. Nejenže díky tomu dokáže provozovatel vozidla odhadnout svou situaci při nastavování vhodného tarifu pojištění. Stejně tak dokáže kontrolovat své km za tím účelem, aby nepřestřelil již nastavené hodnoty a vyhnul se tak případným postihům.
Poslední věcí, co by se dala řidičům doporučit je pravidelná komunikace s pojišťovnou, hlášení stavu tachometrů. Také snaha o sledování aktuálních podmínek, protože změny v pojištění mohou nastat i v průběhu platnosti smluv.
Zdroj: zakonyprolidi.cz, ckp.cz
[seznam-ads id="63251"] [seznam-ads id="63250"] [seznam-ads id="64854"] [seznam-ads id="64868"]