Společnost Apple v tichosti zavedla změnu, která je pro Facebook velkým problémem

Společnost Apple v těchto dnech uvedla na trh nejnovější verze operačních systémů Mac a iPad a několik nových iPadů. Současně vydala iOS 16.1 pro iPhone, který obsahoval poměrně významné nové požadavky pro vývojáře. Společnost nyní bude vyžadovat, aby vývojáři, kteří vytvářejí aplikace umožňující uživatelům publikovat obsah a následně za jeho distribuci nebo viditelnost platit, používali systém plateb v aplikacích (IAP) společnosti Apple. To znamená, že Apple z těchto transakcí inkasuje 30 procent.

Podle pokynů App Store se změna netýká aplikací, které umožňují umístění reklamy jinde. Například Facebook má aplikaci určenou k vytváření a správě reklamních kampaní. Na druhou stranu můžete například přejít na Instagram a propagovat (boostovat) příspěvek přímo v aplikaci. Pokud budujete firmu založenou na tom, že necháváte lidi vytvářet obsah a pak si necháváte platit za „posílení“ tohoto obsahu, budete muset společnosti Apple odevzdat 30 procent z těchto peněz, což není dobrá zpráva.

Před touto změnou jste si mohli ponechat 100 % peněz, které jste účtovali lidem, protože chtěli, aby jejich příspěvek skutečně viděli jejich přátelé nebo sledující. Nyní Apple dostává téměř třetinu těchto peněz, jak uvádí server Inc.

To se nelíbí zejména společnosti Meta, která vlastní Facebook a Instagram. Nevíme sice, jakou část celkového reklamního byznysu společnosti Meta tvoří firmy nebo lidé, kteří otevřou aplikaci Facebook a rozhodnou se „posílit“ svůj příspěvek, ale určitě nějakou mají. A i když je jich málo, stále je to problém.

Společnost Apple nenabízí žádné nové rozhraní API ani základní technologii, která by z posíleného obsahu udělala lepší reklamní byznys. Pouze si za toto privilegium účtuje poplatky, což se u tohoto typu transakce nikdy předtím nestalo. Phil Schiller během soudního sporu společnosti Apple se společností Epic Games ve své výpovědi zdůraznil, že si společnost nikdy nebrala podíl z příjmů vývojářů z reklamy.

Skutečnost, že Apple hledá nové způsoby, jak vybírat peníze z aplikací, by měla být pro každého vývojáře znepokojivým signálem. Reklamní byznys společnosti Meta se nestal druhou největší reklamní platformou díky App Storu nebo iOS. Stalo se tak proto, že shromažďování obrovského množství údajů o uživatelích za účelem cílení reklamy na ně se ukázalo jako velmi lukrativní.

Zajímavé je, že i když si Apple myslí, že cílená reklama je špatná, bude ji v systému iOS tolerovat, dokud z ní bude mít podíl na zisku. Nejrychleji rostoucím zdrojem příjmů společnosti Apple jsou služby, které z velké části pocházejí z provizí z App Storu. Lidé však nutně nestahují více aplikací ani neprovádějí více transakcí, takže společnost musí najít nové typy interakcí, z nichž může získat peníze, aby zvýšila příjmy App Store.

Společnost Meta poskytla webu The Verge prohlášení, ve kterém se uvádí: „Apple pokračuje ve vývoji svých politik, aby rozvíjel svůj vlastní byznys a zároveň podkopával ostatní v digitální ekonomice. Společnost Apple již dříve tvrdila, že si z příjmů vývojářů z reklamy nic nestrhává, a nyní zřejmě změnila názor.“

Je pravda, že Apple aktivně rozvíjí vlastní reklamní byznys a zároveň ztěžuje práci platformám, jako je Facebook/Meta. Přidává také reklamy na více míst, zejména do obchodu App Store. Pokud to Apple myslí s budováním skutečného reklamního produktu vážně, mohl by existenčně ohrozit dominantní postavení Facebooku.

Zdroj: redakce, theverge.com, inc.com