Sci-fi nebo realita? Kvantové baterie umožní elektromobilům ujet 1,6 milionů km bez nabíjení

Automobilový průmysl sní o bateriích, které lze dobíjet tolikrát, aby umožnily ujetí milionu kilometrů bez ztráty schopnosti udržet kapacitu baterie. Moderní verze baterie založená na kvantové fyzice by však údajně mohla nabídnout výdrž mezi jednotlivými nabitími až milion mil (1,6 milionu km), píše server The Next Web.

Většina provozovatelů vozidel by tak v podstatě nemusela dobíjet baterie. Kvantové baterie jsou teoretickou technologií, která by pomocí kvantové fyziky vytvořila baterie schopné pojmout obrovské množství energie a neuvěřitelně rychle se dobíjet.

Na jejich vývoji pracuje řada vědeckých týmů na univerzitách, ve startupech a firemních laboratořích po celém světě. A podle nejnovějších výzkumů na toto téma se zdá, že jsme na pokraji průlomu. Baterie jsou velmi složitá technologie. Vědci ve skutečnosti nevědí, co se v nich děje na molekulární úrovni, když fungují. Proto společnosti jako IBM a Mercedes Benz spolupracují na vytvoření kvantových počítačových systémů, které mohou simulovat molekulární interakce uvnitř baterie.

To by mohlo v blízké budoucnosti vést ke zdokonalení všech typů baterií, a to od baterií mobilních telefonů, které se rychleji nabíjejí a mají delší životnost, až po elektromobily s prodlouženým dojezdem. Kvantové baterie jsou ještě složitější než běžné baterie. Jedním z nápadů, které vědci zkoumají na cestě k jejich vývoji, je koncept zvaný „superabsorpce“. U běžných baterií platí, že čím jsou větší, tím déle se nabíjejí.

V případě superabsorpce by se však scénář pro kvantové baterie obrátil. Čím více molekul vložíte do baterie se superabsorpcí, tím rychleji se bude nabíjet. To by znamenalo, že baterie o velikosti budovy by se nabíjela rychleji než baterie mobilního telefonu. Kdy přesně se nové kvantové baterie dostanou na trh, nelze přesně říci. Jisté však je, že až se tak stane, bude to obrovský průlom. Technologie kvantových baterií by nás navíc mohla zachránit před globální klimatickou krizí a závislostí na škodlivých zdrojích paliv.

Zdroj: thenextweb.com