Jihokorejská společnost vyvíjí navigaci pro lodě bez posádky. Systém naplánuje trasu a sám loď ukotví

Jihokorejská společnost Avikus nasadila veškeré síly do vývoje a výroby navigačních systémů pro lodě. Má jít o pomocné zařízení pro samořídící plavidla – včetně rekreačních lodí i gigantických komerčních plavidel. Společnost by se tak chtěla stát číslem jedna na trhu v daném odvětví.

Navigační systémy jsou naprogramovány podobnou technologií, jakou disponují i automobily. Měly by lodím hlásit překážky v cestě a dopředu analyzovat cestu. Díky integrovaným kamerám by měly být schopny sledovat okolní lodě a na konci plavby také navigovat ke správnému zakotvení, což eliminuje spoustu zbytečných nehod. Dle společnosti Avikus by navíc lodě bez kapitánů vyřešily aktuální nedostatek pracovních sil.

Technologie je však teprve ve vývoji a nelze ji zatím využít v praxi bez lidského faktoru. Až se to změní, bude nutné také změnit mezinárodní předpisy a pravidla.

„Jsme svědky vyspělosti autonomních automobilů a stejné základní technologie platí i pro autonomní navigaci lodí, jako je situační povědomí, technologie rozhodování a řízení,“ prozradil v rozhovoru Nikkei Asia ředitel firmy Avikus Lim Do-hyeong.

Lim si myslí, že až 80% – 90 % nehod na vodních plochách je způsobeno lidskou chybou a nesprávným ovládáním plavidla. Lodě řízené naprogramovaným softwarem plují také přesněji, mohlo by tak dojít ke snížení využívaného paliva, což by bylo přínosem i pro ekologii.

Lim dále prohlásil, že se každý rok vybuduje kolem půl milionu rekreačních plavidel. Je zde tedy potenciál pro lodní systémy a zájem veřejnosti. Pro soukromé uživatele lodí by to také znamenalo, že si nebudou muset zřizovat licence na řízení, ušetří tím své finance a čas.

Ředitel společnosti Avikus dál rozvedl téma ohledně nepředvídatelných vlivů. Technologický vývoj navigačních systémů se zaměřuje především na neočekávané situace, jako je změna počasí a další přírodní vlivy. Sama Mezinárodní námořní organizace totiž loni vyřkla otázku ve vyjasnění některých aspektů. Než se systémy pro samořídící lodě začnou používat, je potřeba legislativně určit, kdo je zodpovědný za plavidlo, když nebude disponovat posádkou.

Zdroj: Nikkei Asia