F-117A Nighthawk stále létá. V roce 2008 byl vyřazen z provozu, ale je nenahraditelný

Od vyřazení letounů F-177 ze služby u bojových jednotek amerického letectva uplynulo již 15 let. Přesto se Nighthawk vůbec nevysunul do důchodu. Americké letectvo ho chce ponechat ve službě nejméně do roku 2034. Za jakým účelem?

Letoun F-117A byl vyřazen ze služby v roce 2008. Přesto americké letectvo připouští možnost, že Nighthawk bude znovu potřeba. Svědčí o tom dokumenty, které odhalil web The Drive.

Formální vyřazení letounu F-117A ze služby neznamená, že tento letoun zmizel z oblohy. Podle zveřejněných dokumentů jsou některé exempláře stále ve službě, což potvrzují svědectví pozorovatelů, kteří viděli let F-117 v blízkosti vojenských základen.

Současným uživatelem F-117 je zkušební základna AFTC (Air Force Test Centre) a podmínky zveřejněného výběrového řízení předpokládají, že Nighthawky zůstanou ve službě nejméně do roku 2034.

Nabídka předpokládá, že letadlo bude zachováno a udržováno tak, aby byla obnovena jeho plná provozuschopnost do 30-120 dnů. Mezi požadavky letectví patří také zachování plných stealth vlastností, což mimo jiné znamená specifický způsob ochrany nátěrů, kterými jsou letadla pokryta.

Druhé mládí letounu F-117A

Za jakým účelem Američané stále používají a plánují používat tyto více než 40 let staré stroje? Úkolem letounů F-117 je v současnosti hrát roli „agresorů“ během různých cvičení. Během těchto cvičení mohou obtížně zjistitelné letouny simulovat přítomnost nejmodernějších letounů potenciálních protivníků, stejně jako obtížně zjistitelných řízených střel.

V posledních letech se navíc očekává, že se formálně vyřazené letouny budou účastnit bojových misí nad Sýrií a Irákem. Podle mluvčí USAF Ann Stefanekové, kterou citoval server Milmag, má americké letectvo v současnosti k dispozici přibližně 45 letounů F-117A. Deset z nich bylo schváleno k darování různým muzeím a zbývající exempláře nejsou plánovány pro bojové mise.

F-117A – první letoun typu stealth

Letoun F-117 je prvním sériově vyráběným a operačně používaným letounem, u něhož byly vlastnosti stealth považovány za prioritní. Přestože se nejednalo o první stroj s takovými vlastnostmi, jeho uvedení do provozu bylo průlomové díky extrémně nízké efektivní odrazné ploše (SOP).

Jedná se o ukazatel vyjádřený v metrech čtverečních, který udává, jak je letadlo „viditelné“ pro radary, a je také jedním z parametrů, které určují, jak obtížné je jeho odhalení (důležitá je například i tepelná stopa).

Jak vypadá efektivní odrazná plocha moderních letadel?

F-117: 0,025
F-22A: 0,05-0,1
F-35: 0,1
B-2: 0,1
B-1B: 0,75
Su-57: 1
F-16: 1,7
Rafale: 2
Tu-160: 15

Pokud jde o SOP, F-117A zůstává navzdory svému stáří lídrem, a to i ve srovnání s nejnovějšími letouny 5. generace.

Zdroj: redakce, thedrive.com