Budoucnost armády. Nové BVP pro armádu USA bude mít elektromotor

Počátkem listopadu americká armáda zveřejnila dlouho očekávané informace týkající se 3. a 4. fáze programu OMFV (Optionally Manned Fighting Vehicle). Bylo zjištěno, že návrhy předložilo pět společností: BAE Systems, General Dynamics Land Systems, Oshkosh, Point Blank Enterprises a Rheinmetall. Představily dvojí přístup k míře zveřejněných informací o svých výrobcích zapojených do řízení o budoucím volitelně bezpilotním bojovém vozidle pěchoty pro pozemní síly, nástupci M2/M3 Bradley, jak uvádí server Army.

Některé ze společností nedávno nebo před časem zveřejnily své návrhy. Jednalo se například o společnosti Oshkosh, Point Blank Enterprises a Rheinmetall. Na opačném konci spektra přistáli dva giganti: BAE Systems, General Dynamics Land Systems.

Před několika dny se BAE Systems konečně podělila o svůj návrh bwp s veřejností. Dne 30. listopadu společnost představila 3D model. Stejně jako ostatní čtyři účastníci programu OMFV i BAE ujišťuje, že stroj bude místo tradičního spalovacího motoru využívat hybridní elektromotor.

Hybridní elektromotor místo tradičního

Zatímco ostatní účastníci řízení podrobnosti neprozradili, James Miller, viceprezident BAE pro rozvoj podnikání, uvedl, že hybridní pohonný systém HED (Hybrid Electric Drive) se bude skládat z několika menších jednotek rozmístěných v různých částech trupu, které doplní základní vznětový motor o výkonu 1070 koní.

To bude důležité nejen pro úsporu paliva (a delší dojezd), ale také pro tepelný podpis vozidla. Očekává se, že vozidlo dosáhne maximální rychlosti 70 km/h a zrychlí z 0 na 40 km/h za 10,5 vteřin.

Klasické obrněné transportéry a bojová vozidla pěchoty mají jeden velký motor vpředu, který zanechává velkou tepelnou stopu, což nepříteli usnadňuje odhalení a nakonec i zničení vozidla. Snížení tohoto parametru se proto stalo důležitým požadavkem americké armády.

Vozidlo BAE Systems proto nebude mít jeden velký motor, ale řadu menších hybridně-elektrických modulů na obou stranách korby. Řešení tohoto typu byla známa již během programu pozemní platformy (Future Combat Systems) v roce 2009, ale tehdy se je nepodařilo realizovat.

Požadavek na otevřenou architekturu vozidla

Hybridní pohonná jednotka navíc sníží akustický podpis. Snížení hluku zajistí také pryžové pásy, od nichž se rovněž očekává snížení vibrací a rychlého opotřebení součástí. Bude možné napájet elektroniku po dobu devíti hodin s vypnutým motorem nebo ujet 2,5 km pouze na lithium-iontové baterie bez spuštění motoru. Takzvaný distribuovaný motor uvolní prostor uvnitř trupu a poskytne konstruktérům větší volnost při organizaci jeho instalace.

BAE Systems v tomto ohledu hojně využívá požadavek na tzv. otevřenou architekturu vozidla (Modular Open Systems Architecture, MOSA navržená společně s Curtiss-Wright Defense Solutions). Koncern z Farnborough není výjimkou, protože všech pět uchazečů se zaměřilo na to, aby bylo možné hardware a software v budoucnu snadno aktualizovat.

Mnohá zařízení budou postavena na principu „plug and play“, takže porucha jedné bojové stanice na vozidle nevyřadí celou posádku a konkrétní systém bude možné použít na jiném. Očekává se, že společný software umožní snadnou instalaci na náhradní stanice ve vozidle.

Vozidlo má být také připraveno na dodatečné požadavky na napájení, které generují různé komponenty. Snad to umožní definitivní rozloučení s démony vozu Bradley, kdy bylo nutné některá zařízení vypínat vícekrát, aby bylo možné využívat funkce jiných. Očekává se, že systém aktivní ochrany vozidla Iron Fist bude bezproblémový. Bude doplňovat základní balistickou ochranu, která se bude skládat z pancéřové oceli, zesílené kompozitním štítem a výbušně reaktivním pancířem, jak uvádí server Breaking Defense.

Síla výzbroje vozidla BVP

Sílu výzbroje bude tvořit automatický kanon Northrop Grumman XM913 ráže 50 mm spojený s kulometem ráže 7,62 mm a odpalovacím zařízením protitankových řízených střel. Výzbroj bude umístěna v bezosádkové věži UT50 navržené izraelskou společností Elbit Systems, jak píše server Army Recognition.

BAE Systems ujišťuje, že existuje možnost instalace vysokoenergetických zbraní (výkonných laserů). Posádku budou tvořit dva vojáci, jejichž práci budou podporovat prvky umělé inteligence (tzv. strojové učení), která se nazývá Advanced Targeting & Lethality Automated System, ATLAS. Takto vypadá návrh společnosti BAE Systems, a co navrhli soupeři?

Návrhy konkurenčních společností

Společnost Oshkosh Defense ve spolupráci se společnostmi Hanwha Defense USA, QinetiQ, Plasan Pratt, Miller Defense a Rafael Advanced Defense Systems představila bojové vozidlo pěchoty AS21 integrované s věžovým systémem Rafael Samson II. V Austrálii je propagováno pod názvem Redback a ocitlo se také na oběžných drahách zájmu polského ministerstva obrany. V říjnu obdržela 18. mechanizovaná divize („železná divize“) jedno vozidlo k testování.

Již dříve, protože ještě na konferenci AUSA 2022 ve Washingtonu, představil tým Lynx – Rheinmetall, American Rheinmetall Vehicles, Textron Systems a Raytheon Technologies a L3Harris Technologies. Doprovodná německá společnost byla i přes obtížný start sázkou na jistotu účasti v další fázi programu.

Ještě před vyhlášením oficiálních výsledků představila vozidlo ve verzi vyzbrojené také kanonem XM913 spřaženým s kulometem ráže 7,62 milimetru a odpalovacím zařízením Raytheon Multi-Mission Launcher. Je vhodný nejen pro střelbu z kompletů rodiny TOW a Javelin, ale také pro střelbu oběžnou municí rodiny Coyote.

Společnost Point Blank Enterprises se sídlem na Floridě, která má zatím s bojovými vozidly pěchoty společného tolik jako Maďarsko s přístupem k moři – představila poměrně odvážný koncept. V dubnu 2022 představila model klasického vozidla BVP Liberty. Bude vybaven modulárním motorem Cummins ACE o výkonu 1000 koní, ale vozidlo dostane hybridní pohonnou jednotku. Modulární konstrukce vozidla umožní nekomplikovanou přestavbu na specializované verze a také usnadní modernizace a generální opravy.

Primární výzbroj tvoří hnací kanon XM913 ráže 50 mm. Dálkově ovládaný výzbrojní modul na pravé straně čelního stropu věže slouží k boji proti živé síle nepřítele nebo méně obrněným cílům. K síle výzbroje přispívají také robustně vypadající čtyři odpalovací zařízení protitankových řízených střel (dvě na každé straně věže). Podle potřeby lze místo těchto odpalovacích zařízení instalovat kontejnery pro odpalování oběžného střeliva nebo průzkumné bezpilotní letouny.

Všichni uchazeči tedy budou stavět vozidla, která jsou si velmi podobná, pokud jde o hmotnost, rozměry a výzbroj. Výběrové řízení bude ukončeno do konce fiskálního roku 2027 zadáním zakázky na dodávku počátečních sériových vozidel. Realizace bude zahájena v roce 2029, ale americká armáda již nyní vyhlíží OMFV jako důležitý prvek spolupráce pilotovaných a bezpilotních vozidel v rámci subdivizí, a to Manned Unmanned Teaming (MUMT).

Zdroj: redakce – autorský text, breakingdefense.com, asc.army.mil, Wikipedia, armyrecognition.com