Bizarní ruské bojové saně NKL-26. To jsou saně poháněné leteckým motorem

Neobvyklé podmínky vyžadují neobvyklé vybavení. Během bojů druhé války proti Německu a Finsku používala Rudá armáda unikátní stroje. Co aerosaně uměly?

Za vynálezce je považován ruský letecký průkopník Sergej Něžanovskij. Vlastní modely tohoto zařízení postavili i další ruští letečtí inženýři, například Andrej Tupolev a Igor Sikorskij. Jejich výtvorem byla vozidla s leteckým pohonem, která se dokázala rychle pohybovat v hlubokém sněhu, což byl právě aerosaně, jak uvádí server Key Military.

Díky své neobvyklé konstrukci vozidlo dobře překonávalo rozsáhlé, rovné a zasněžené pustiny. Ačkoli aerosaním chyběla obratnost a jejich schopnost překonávat překážky byla velmi omezená, vynikaly v podmínkách, kde byly automobily nebo vozíky kvůli rozbředlému sněhu zcela nepoužitelné.

Aerosaně se v průběhu času dočkaly mnoha vylepšení, a to jak v konstrukci samotných vozidel, tak v taktice jejich používání. Rusové začali používat několik variant, mimo jiné transportní verze nebo exempláře vybavené kulomety. Byly vyvinuty také obrněné útočné varianty se zesílenou přední částí korby.

Příkladem takového stroje je NKL-26. Vozidlo mělo 10 mm silný čelní pancíř, vezlo dva členy posádky a bylo vyzbrojeno kulometem. Pohon zajišťoval letecký motor Švecov M-11, který umožňoval dosáhnout rychlosti 50 km/h a dolet 250 km.

Stroje tohoto typu byly seskupeny do praporů o 30 vozidlech, podporovaných dopravní rotou, určenou pro součinnost s lyžařskými jednotkami. Aerosaně jim poskytovaly palebnou podporu, ale také přepravu. Každé saně byly uzpůsobeny pro tažení čtyř lidí.

Zdroj: keymilitary.com, redakce, Wikipedia