Asteroid 2020 XL5: Nově objevený souputník Země

Země má nového společníka. Asteroid 2020 XL5, nově objevený kilometr široký vesmírný kámen, byl objeven v Lagrangeově bodě L4 – místě, kde se gravitační síly Země a Slunce vyrovnávají a vytvářejí stabilní bod, v němž mohou uvíznout objekty. Asteroid 2020 XL5 uvízne v bodě L4 nejméně na dalších 4 000 let a bude v tichosti unášen gravitačním tahem naší domovské planety Sluneční soustavou, píše server Scitech Daily.

Jedná se teprve o druhého objeveného tzv. společníka Země. První byl nalezen v roce 2010. Například v říjnu odstartovala mise ke studiu trojánů Jupiteru s názvem Lucy, která dorazí k Jupiterovu bodu L4 v roce 2027. Pochopení toho, z čeho se tyto zachycené planetky skládají, pomůže vědcům vytvořit si jasnější představu o rané Sluneční soustavě. I když je jeho zásoba impozantní, Jupiter nemá na trojské planetky monopol. Neptun má 29 známých trojánů a dokonce i Mars, který má tři pětiny velikosti Země, jich má ve svých Lagrangeových bodech více než tucet.

Proč jich tedy Země má tak málo?

Trojáni Země jsou notoricky známí tím, že z našeho pohledu se musíme dívat téměř přímo na Slunce, abychom je našli, takže je téměř nemožné je v záři rozeznat. Nepomáhá ani to, že planetky typu c, jako je 2020 XL5, mají obvykle nízké albedo, takže odrážejí jen velmi málo světla. Tato kombinace činí z pozorování pozemských trojských koní obtížný úkol.

Jak byl tedy asteroid 2020 XL5 objeven?

Trik spočívá v pečlivém načasování pozorování. Těsně před východem a těsně po západu Slunce existuje krátké období, kdy je Slunce zakryto obzorem, ale Lagrangeovy body jsou na obloze stále viditelné. Není to ideální pozorovací situace a okno příležitostí netrvá dlouho, ale na rychlé pozorování to stačí.

Zdroj: scitechdaily.com