Co je chatbot a v čem je lepší než živý chat?

I vy už jste se s ním někdy určitě setkali, jen jste ho možná ani nepoznali. Chatboti dnes komunikují se zákazníky na webových stránkách, Messengeru, Instagramu i jinde. Využívá je čím dál více firem a statistiky ukazují, že to doopravdy má smysl.

Firma šéfbot, která se sama zabývá implementací chatbotů, provedla zajímavý průzkum mezi širokou skupinou uživatelů – od jednotlivců až po nadnárodní korporáty, zastoupeny jsou samosprávy, neziskové organizace a samozřejmě komerční sektor. Data ukázala, že 61,7 % konverzací zákazníci zahajují mimo pracovní dobu, 23,7 % o víkendu. Právě to jsou důvody, proč je chatbot zajímavý nástroj a firmy, které ho ještě nemají, by o něm měly uvažovat.

Co je to vlastně chatbot a jak funguje?

Chatbot je robot komunikující s člověkem. Poprvé se objevil v roce 1966, tehdy se ale jednalo o poměrně hloupou variantu, která rozpoznávala klíčová slova a odpovídala na ně dle předem naprogramovaného scénáře. I dnes se ještě používají podobně (ale pokročileji) naprogramované chatboty, čím dál častěji se však setkáte s AI chatboty s NLP.

Tyto typy chatbotů se umí učit, takže jsou čím dál šikovnější. Dokáží odpovědět na různé otázky, ne pouze na ty, které jim programátor nadefinuje. Umí si dokonce spojit, že daný zákazník už se dříve na něco ptal, a dát si tyto informace do kontextu. Chatbot může poradit s výběrem zboží na e-shopu, zodpovědět dotazy nebo zpracovávat poptávky.

V jakých ohledech je chatbot lepší než živý chat?

Především je daleko dostupnější. Funguje pořád, nepotřebuje žádnou pauzu, v noci nespí. Firmy potěší, že jeho provoz na rozdíl od práce zaměstnance nic nestojí. Přitom je schopný. Chatboti od šéfbot zvládají zodpovědět až 85,6 % dotazů. Živý operátor by na tom nebyl o tolik lépe, ani ten přece neví všechno. A hlavně nezvládá obsloužit několik zákazníků naráz, což chatbot umí. Najednou se dokáže věnovat všem, kteří mu napsali.