Trapas před celou školou: Manžel jedinkrát šel vyzvednout syna a celá škola se naší rodině směje už měsíc
Když se kamarádčin manžel rozhodl, že tentokrát půjde vyzvednout syna ze školy on, kamarádka zajásala. Vždycky to dělá ona, tak si řekla, že bude fajn, když si to pro jednou vyzkouší sám. Jenže co následovalo, to byla katastrofa, která pobavila celou školu.
Nejdřív to vypadalo docela nevinně. „Dojdu pro Kubu, potřebuješ si odpočinout,“ řekl Martin své ženě a chystal se k odchodu. Katka byla překvapená a ve spěchu mu připomínala, co všechno je třeba udělat: „Ať si nezapomene vzít aktovku, zkontroluj, ať si dá na své místo přezůvky a hlavně se zeptej, jestli má všechna zadání úkolů.“ Kuba je totiž tak trochu roztržité dítě. Martin jí na to jen mávl rukou. „Jo, jo, vím, co mám dělat. Klid,“ odpověděl. A Katka, jako každá matka, v duchu doufala, že to opravdu zvládne. Ačkoliv má její manžel se synem opravdu skvělý vztah, věci jako školní příprava, oblékání a chystání všeho potřebného bylo pro něj… nu, novinkou.

Když se po půl hodině nevraceli domů, Katka si říkala, že si asi zašli na zmrzlinu a více se neznepokojovala. Když po hodině kluci dorazili domů, zděšeně na syna koukala. Muž držel za ruku syna v bundě, kterou by si na zimní procházku nevybral ani lední medvěd. „Ale ta bunda vypadá… jinak než ráno,“ prohlásila Katka s obavami. Manžel vypadal dost překvapeně. „Byla na jeho věšáčku, tak jsem ji moc neřešil…“ dodal manžel, jakoby to byla ta nejjednodušší volba. „Čí to jsou boty?“ pokračovala Katka. A tady to přišlo. Martin před sebou tlačil Kubu, který měl na nohou cizí přezůvky. Ne, že by byly úplně mimo, ale určitě to nebyly Kubovy boty. „To je ale asi nějaký omyl, že?…,” kroutila hlavou kamarádka.
Když se Katka vydala se synem do školy, aby vrátila zimní bundu a boty, které odnesli omylem, na chodbě už pobíhali zmatení rodiče spolužačky z jiné třídy, kteří marně hledali její oblečení. Martin si totiž popletl nejen třídu, ale i ročník. A tak Kubu oblékl do oblečení ze skříňky, která patřila o rok starší holčičce. Celá parta přítomných dětí se začala nahlas smát. Martin byl v tu chvíli tak vykulený, že nevěděl, jestli se má smát, nebo se spíš začít stydět.
Když mají vše pod kontrolou matky
Tento příběh je ukázkou, že většina otců asi nebude v detailních aspektech školního života vždycky tak zorientovaná jako matky. Kdo z nich se vůbec stará o to, jakou aktovku má dítě, jaké jsou přezůvky a jestli má hotové všechny úkoly? Většina tatínků to nechává na maminkách. A jako matka určitě víte, jak náročné je udržet přehled o všech povinnostech, úkolech, termínech, kroužcích a neustálých změnách ve školním rozvrhu. A pokud nejste zrovna matka, která je zvyklá organizovat rodinný kalendář na minutu přesně, pravděpodobně budete mít pocit, že toho máte nad hlavu. Ženský mozek je totiž přirozeně nastaven k tomu, aby všechno organizoval. A to i v těch nejmenších detailech.
Rodiče jako tým
Ačkoli moderní rodiny vykazují různé formy partnerského rozdělení práce, výzkumy ukazují, že matky stále častěji zůstávají těmi, kdo mají na starosti každodenní správu rodinného kalendáře, včetně školních povinností dětí. To zahrnuje nejen sledování domácích úkolů, ale i organizaci školních potřeb, účast na schůzkách a věnování pozornosti školnímu prospěchu. Zatímco otcové většinou zůstávají v pozici, kde se angažují v řešení problémů spíše v krizových chvílích, matky mají tendenci držet vše „na uzdě“ dlouhodobě. Tento rozdělený přístup může být dán tím, že ženy častěji vnímají rodinné povinnosti jako součást své identifikace a role, což v praxi znamená, že se často cítí odpovědné za všechno, co se týká chodu domácnosti a pohody dětí. Tento jev, známý také jako „mentální zátěž matek“, zahrnuje nejen fyzické vykonávání povinností, ale i neustálé přemýšlení o tom, co ještě musí zařídit.

Kde jsou otcové
Naopak, otcové bývají častěji vnímáni jako ti, kdo přijdou na řadu v případě, že je potřeba rychle řešit nějaký problém – třeba dítě, které se ztratí na výletě, nebo nutnost pomoci s vyzvednutím v nemocnici. A tím, že se otcové soustředí na specifické úkoly a situace, je jejich zapojení do každodenního chodu školního života omezeno. Někteří otcové se totiž spíše zaměřují na práci, zatímco „vedoucí domácnosti“ (v tomto případě matka) se stará o vše, co se týká školy a dětí.
Výzva pro moderní rodiny
Důsledky tohoto přirozeného rozdělení odpovědností mohou být nejen emocionální, ale i praktické. Když matky přebírají veškerou povinnost spojenou s organizací školních povinností, mohou se cítit přetížené. A když otcové tuto zátěž nepodporují, může vzniknout pocit frustrace, který vede k napětí v rodině. Tato dynamika má také vliv na to, jak děti vnímají různé role rodičů. Pokud děti vidí, že maminka je ta, která neustále monitoruje jejich školní povinnosti, může to vést k tomu, že budou očekávat, že všechno za ně někdo vyřeší.
Takže pokud by se otcové více angažovali ve školních aktivitách, pomohli sledovat termíny, připravovat se na testy nebo organizovat školní potřeby, mohlo by to vést k větší rovnováze a spokojenosti v rodinné dynamice. I když je přirozené, že každý rodič přebírá odlišné role, je důležité hledat rovnováhu, která by obohatila obě strany. Otcové, kteří se více zapojí do každodenní organizace, mohou nejen zmírnit tlak na matky, ale také lépe pochopit potřeby a nároky, které školní život dětí obnáší.