Prodavačka z Billy anonymně přiznala: Tyto dny se vyplatí nakupovat, jindy proděláte
Pravděpodobně bychom nenašli člověka, který by v obchodě dobrovolně zaplatil více, než musí. I přesto nám ale často mezi prsty protékají peníze, které bychom mohli ušetřit, kdybychom nakupovali chytře. Prodavačka z obchodního řetězce Billa prozradila, že záleží nejen na tom, co do nákupního košíku vložíme, ale také na tom, kdy se vůbec do supermarketu vypravíme.
Vzpomínáte si ještě na časy, kdy vaši rodiče listovali papírovými slevovými letáky a kroužkovali v nich akční zboží, které je zaujalo? V dnešní době se to na první pohled zdá jako přežitek. Ve skutečnosti to ale má velký smysl.
„Než půjdete na nákup, určitě si leták prohlédněte. Možná totiž zjistíte, že byste měli nákup ještě odložit a počkat si na slevovou akci,“ potvrdila žena, která již několik let pracuje v supermarketu Billa.

Vývoj cen je třeba sledovat v delším horizontu
Většina řetězců zveřejňuje nejen aktuální akční nabídku, ale také tu, která se chystá na další týden. Je potřeba sledovat obojí, a to z jednoduchého důvodu. Kupovat zboží, které se teprve do akce chystá, totiž většinou znamená zbytečně investované peníze. Pokud tedy dané zboží právě akutně nepotřebujete, může být výhodnější počkat na příští týden, až se dostane do akce.
„Vliv na cenu ale může mít i to, ve kterou denní dobu přijdete. Často se totiž před zavíračkou stává, že jsou některé typy zboží prodávány za nižší ceny,“ vysvětlila prodavačka. Jde zpravidla o takové potraviny, které rychle podléhají zkáze. Večer tak s velkou slevou obvykle nakoupíte kupříkladu pečivo, které se během dne neprodalo a hrozilo by, že oschne, než se tak stane. A právě to je skvělá příležitost ušetřit.
Konkrétně Billa například prodává balené chleby, které se blíží datu expirace, za 50 % ceny. U ostatního pečiva to obvykle bývá 25 %. Většinou k tomu dochází dva dny před vypršením trvanlivosti. V případě masa to může být dokonce i pět dní. Tyto slevy zpravidla probíhají ve večerních hodinách, zaměstnanci Billy nicméně na sociálních sítích uvádí, že někdy se mohou objevit teprve ráno – podle toho, jak moc zaneprázdněná je zrovna obsluha daného oddělení.
Podobné „večerní slevy“ jsou ale běžnou praxí také v jiných řetězcích. Často je využívají například hypermarkety Kaufland, případně prodejny Albert. Někteří prodejci zase nabízí zeleninu, blížící se k době své expirace, ve speciálních slevových balíčcích. To je praxe například v Lidlu, kde je možné za 25 korun zakoupit papírovou tašku plnou ovoce i zeleniny.
Sleva může souviset s konkrétním svátkem
Některé slevy vyplývají také z toho, jaké je zrovna datum. Pokud se napříkad blíží nějaký svátek, pro který je typické dané zboží, jako například svatomartinská husa, ceny se mohou poměrně turbulentně vyvíjet. Nejprve se obvykle zvýší, což již roky můžeme pozorovat například před Vánoci u másla. Důvodem je vyšší poptávka z důvodu pečení a v tomto konkrétním případě také menší výnosy mléčného průmyslu v zimních měsících. Jakmile se ale datum svátku blíží, některé z dotyčných položek se objeví ve slevě, například z toho důvodu, že za vyšší cenu obchodník neprodal tolik, kolik očekával. V jiných případech si je ale nutné počkat ještě déle. Odhadnout tento vývoj je poměrně komplikované, protože je vždy záležitostí nabídky a poptávky. A právě proto je důležité sledovat akční letáky a případně využít také srovnávače cen.
Pokud tak konkrétní zboží nepotřebujete přímo za účelem přípravy svátečního oběda, může se skutečně vyplatit počkat teprve na dobu, kdy bude daný svátek za námi. Obchodníci se totiž mohou chtít zbavit zásob a nabídnou produkty za sníženou cenu.

Další rady, jak ušetřit v supermarketu
Jednou ze základních zásad levného nakupovaní je důkladně analyzovat situaci na trhu. Proto je vhodné si projít slevové letáky a porovnat ceny v jednotlivých řetězcích. Přestože se na první pohled může zdát, že navštívit několik různých obchodů je příliš velká ztráta času, ve skutečnosti to může představovat tak výraznou úsporu peněz, že to stojí za to.
Dalším tipem je sestavit si na základě akční nabídky jasný nákupní seznam. Položky v něm si seřaďte podle rozložení regálů v dané prodejně, kterou plánujete navštívit. Snadněji tak odoláte pokušení zavítat také do jiných sekcí a odnést si domů něco, co jste původně vůbec neplánovali kupovat. S tím souvisí také pravidlo, které sice zní úsměvně, ale mnoho lidí jistě potvrdí, že opravdu funguje. Nikdy nechoďte na nákup hladoví. Pokud to uděláte, zjistíte, že máte tendenci zakoupit mnohem více nepotřebných a často také nezdravých potravin. Před snídaní tedy není ideální čas na rychlý výkmit do obchodu.
Nezapomeňte také na nejrůznější věrnostní kartičky, které si můžete v mnoha řetězcích zařídit. Jejich prostřednictvím často obchodníci poskytují také další slevy, které jinak nebudete moci využít. To by jistě byla škoda, protože jsou často poměrně významné.