Penny Market vydal varování: Tyto potraviny pro děti porušují předpisy. Vraťte je do obchodu
Nabídka zboží v obchodech je prakticky neomezená. V regálech a stojanech najdeme nespočet druhů potravin, nápojů, oblečení, nástrojů, doplňků do domácnosti nebo výrobků určených k hygieně. Bohužel se čas od času stane, že je nějaký produkt nesplňuje požadované standardy. Prodejní řetězec jej pak musí stáhnout z prodeje. Jeden takový musel supermarket Penny aktuálně stáhnout z prodeje.
Na prodej potravin a zboží se samozřejmě v Česku vztahují přísná pravidla. Veškeré prodejní produkty musí být zdravotně nezávadné a bezpečné. V případě potravin musí být vyloučená kontaminace, na obalu navíc musí být seznam ingrediencí a datum spotřeby. Podle standardů Evropské unie musí být požadované informace o konkrétním druhu potraviny přesné, srozumitelné, neklamavé, snadno viditelné a nesmazatelné. Zákazníci tak díky těmto faktorům mohou během nákupu učinit informované rozhodnutí. Někdy se ale stane, že na první pohled nezávadně působící produkt nesplňuje požadované regule. Zákazníci pak mají možnost vadný kus vrátit a dostat své peníze zpět.

Nesplnily limit
Jeden takový chybný produkt odhalil prodejní řetězec Penny. Supermarket s červenobílým logem na své webové stránce uvedl, že u dětských ovocných kapsiček Vitalka došlo k překročení maximálního povoleného limitu cizorodé látky. Jedná se o druhy bio jablko a broskev, bio jablko a bio jablko, hruška, jahoda, černý rybíz. Všechna balení mají hmotnost 90 g a prodávají se za 13,90 Kč. Výrobky mají datum minimální trvanlivosti 21. 4., 23. 4. nebo 16. 6.2026.
Riziko nehrozí
Jestliže jste si tyto kapičky v poslední době v Penny pořídili, můžete je reklamovat a řetězec vám vaše peníze vrátí zpět. „Pokud jste si je zakoupili, máte možnost je vrátit na kterékoliv naší prodejně, kde vám bude vrácena plná částka. Pokud jste výrobek již zkonzumovali, nemusíte se obávat, při běžné konzumaci nehrozí zdravotní riziko,“ píše Penny na svém webu. Nemusíte se obávat žádných potíží. Za vzniklou situaci se zákazníkům samozřejmě také omluvil. V případě jakýchkoliv dotazů ohledně tohoto výrobku se pak lidé mohou obrátit na zákaznickou linku nebo Penny kontaktovat pomocí e-mailu.
Pod inspekčním dohledem
Na splnění zákonných podmínek a limitů dohlíží mimo jiné Česká obchodní inspekce (ČOI), která provádí pravidelné kontroly zboží. A někdy najde chybný výrobek, který pak musí být stažen z nabídky obchodů. „Česká obchodní inspekce kontroluje fyzické a právnické osoby, které nabízejí, prodávají, dodávají nebo uvádějí na trh výrobky, nabízejí nebo poskytují služby nebo vyvíjejí jinou činnost podle zákona o ČOI nebo podle zvláštního právního předpisu, pokud to tento zákon nebo zvláštní právní předpis stanoví,“ píše na svém webu ČOI. Jedná se o státní orgán spadající pod Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR. Na samotnou kvalitu potravin a nápojů pak dohlíží Státní zemědělská a potravinářská inspekce. V případě porušení zákonů pak mají tyto organizace právo udělit pokuty a sankce.

Na co máte nárok
Pamatujte, že při koupení vadného výrobku máte nepochybně právo na reklamaci. V tomto případě na chybu přišel obchod a k reklamaci tak sám nabádá. Na vrácení peněz ale máte nárok i v případě, že vadný produkt odhalíte sami. Reklamovat můžete nejen zboží, ale i potraviny. A to klidně i takové, které jsou určené k okamžité spotřebě. „U věcí, které se rychle kazí (například pečivo, lahůdky), musí být vyznačena doba, po kterou lze danou věc použít, a u ostatních věcí, které se běžným používáním spotřebovávají, minimální doba trvanlivosti. Doporučujeme vytknout zjištěné vady u potravin bez zbytečného odkladu, přestože si výrobky musí uchovat dané vlastnosti po dobu vyznačenou na obalu,“ vysvětluje web dTest. Jestliže chybu objevíte, nahlaste ji co nejdříve.