Změna autobusových linek ve Středočeském kraji
Prvního prosince se spustila revoluce ve středočeské hromadné dopravě, která svým rozsahem nemá v České republice obdoby. Nové desetileté smlouvy, které byly podepsány, s sebou přináší modernizaci a řadu změn. Co cestující čeká a nemine? Přinášíme vám přehled toho nejdůležitějšího.
Jednou z nejvýraznějších novinek je nasazení moderních autobusů, které odpovídají přísným kvalitativním standardům. Na příměstských a regionálních linkách Pražské integrované dopravy (PID) vyjede asi 1200 vozidel vybavených klimatizací, bezbariérovým přístupem, pohodlnými polstrovanými sedadly a digitálními informačními displeji. Cestující ocení možnost platby kartou a jednotný červenošedý design vozidel, který zjednodušuje orientaci. Nezapomnělo se ani na ekologii. Na některých linkách budou cestující převážet elektrobusy.
O bezproblémový a přesný odjezd a příjezd linek se postará dispečink PID, který bude nonstop v provozu a v případě mimořádných situací okamžitě zasáhne. Řidiči prošli školením a vozy nyní mohou řídit pouze v jednotném stejnokroji.
![shutterstock_2287899041 - Techsvět Žena v autobuse platí kartou.](https://techsvet.cz/wp-content/uploads/2024/12/shutterstock_2287899041-1024x682.webp)
Autobusem do jiného kraje
Změn se dočkaly i samotné linky. Některé byly přečíslovány, jiné prodlouženy či přesměrovány, aby lépe odpovídaly potřebám cestujících. Například linka 688 nyní spojuje Nový Knín s Dobříší, linka 650 zase umožňuje přímé spojení Kladna s Litoměřicemi.
Nejvíce změn čeká cestující na přestupním uzlu Nová Ves, což přinese rychlá spojení v severní části kraje, kde cestující mohou snadno přestupovat mezi linkami spojujícími Kralupy nad Vltavou, Mělník a další města.
Spolupráce mezi Středočeským a okolními kraji přinesla také zcela nové mezikrajské linky. Cestující se nyní dostanou například do Krkonoš, na Šumavu nebo do jižních Čech. Významně byla posílena linka do Písku, která o víkendech pokračuje až do Prachatic.
Dostatek místa pro každého
Jedním z cílů modernizace bylo vyřešit přeplněnost spojů. Na nejvytíženějších linkách, například z Prahy do Kladna, Mělníka či Dolních Břežan, nyní jezdí kloubové nebo patnáctimetrové autobusy, které nabízejí více místa pro cestující. Intervaly na některých linkách byly zkráceny, což přináší častější spojení zejména v dopravních špičkách a o víkendech.
Nastupujte všemi dveřmi
Při nastupování do autobusu se připravte na jednu příjemnou novinku. Na některých linkách nově můžete použít všechny dveře a není třeba procházet kolem řidiče. „Na dvou linkách jsme si ověřili, že systém, kdy se cestující nemusí odbavit u řidiče, funguje. Tržby neklesly, zlepšilo se dodržení jízdních řádů a cestování se díky tomu stalo příjemnější záležitostí. Nástup všemi dveřmi jsme pilotně testovali na linkách 705 a 519, kde zůstane, a nyní ho zkušebně zavedeme i na linkách 423, 456, 481, 785 a 805,“ objasňuje modernizaci radní Středočeského kraje pro oblast veřejné dopravy a mobility Petr Borecký.
![shutterstock_2431108923 - Techsvět Žena na autobusové zastávce se dívá do mobilu](https://techsvet.cz/wp-content/uploads/2024/12/shutterstock_2431108923-1024x682.webp)
Úleva pro Prahu
Kromě lepší dopravní obslužnosti po kraji mají změny přinést také úlevu pro dopravně přetíženou Prahu.
„Pro Prahu je klíčové, aby co nejvíce lidí, kteří sem denně dojíždí, využívalo hromadnou dopravu, což uleví přetíženým pražským silnicím od mimopražských aut. Zásadní je tedy zvyšovat komfort MHD a průběžně modernizovat vozový park, aby byla pro cestující co nejvíce atraktivní,“ sdělil 1. náměstek primátora hlavního města Prahy pro oblast dopravy Zdeněk Hřib.
V souvislosti se změnami byla posílena informační kampaň. Cestující mají k dispozici tištěné brožury či aktualizované jízdní řády v mobilní aplikaci PID Lítačka. V prvních dnech změn pomáhají na zastávkách také informovaní pracovníci PID, kteří ochotně odpovídají na dotazy nebo pomáhají s lepší orientací v novém systému.
Štastnou cestu!