Zevnitř namrzlé okno v autě? Podle automechanika je to první signál skryté koroze
Koroze je jev, se kterým se běžně setkáváte u různých kovových i nekovových materiálů. Většina z nás ví, jak to vypadá, když něco kovového „zrezne“. V případě členitého tvaru karosérie auta a podvozku auta je ovšem často složité korozi objevit. Je dobře skryta. A jednoho dne můžete být nemile překvapeni, do jaké míry koroze ve vašem autě doslova „rozkvetla“.
V tomto článku vás neseznámíme s tím, jakým způsobem zamezíte v zimním období zamrzání vnitřní plochy oken v autě. Zaměříme se naopak na jednu pravděpodobnou příčinu tohoto jevu: skrytou korozi. A také na to, jak v ideálním případě předejdete vzniku tohoto jevu, nebo alespoň jak oddálíte její vznik a větší rozšíření. Nejprve vás ale seznámíme s tím, jaká koroze může vaše auto napadnout.
Jaké druhy koroze na vaše auto působí?
Se svým autem jezdíte prakticky za každého počasí a chtě nechtě se působení vlhkosti na vnější a vnitřní povrch karosérie a podvozek auta nikdy nevyhnete. Hrozba vzniku koroze totiž není jen u starších ojetých aut, ale u každého auta.
Takzvaná atmosférická koroze tak může napadnout po nějakém čase každou kovovou součást vašeho vozu. Není to jen vlhkost ve vzduchu či voda ve formě deště či sněhu, ale i teplota a znečištění vzduchu, co na kovy působí. Tyto všechny faktory přispějí k odstartování korozního děje. V zimní období se přidává navíc ještě koroze chemická.
Zimní období vystaví vaše auto většímu riziku vzniku skryté koroze
Ale proč právě v zimě? Zima je roční období, kdy se k působení atmosférické vlhkosti přidává ještě jeden významný agresivní činitel. Na silnicích v České republice i v zahraničí se intenzivně používá posypová sůl. Ta se poté z povrchu silnice dostává do podvozku či na karoserii vašeho auta. A působí na části vašeho auta takzvanou chemickou korozí.
Sůl je v tomto případě takový „urychlovač“. Každé místo na vašem autě, kde je třeba narušen povrch, je pak právě tím, ze kterého se koroze začne rychleji šířit. Díky působení posypové soli dokonce ještě rychleji. A nesmíme opomenout ani vnášení vlhkosti včetně soli do vnitřního prostoru auta. Vnášíme ji tam i my sami.

Preventivní opatření se vždycky vyplatí
V zimním období byste neměli být zkrátka líní si před vstupem do auta důkladně oklepat boty. To pomůže, ale na na 100 %. Proto byste neměli zapomenout na pravidelné vyklepání gumových autokoberečků. A pokud je to možné, je dobré prostor auta i v zimním období větrat. To je samozřejmě jednodušší pro ty, kteří mají auto pravidelně garážované, či mají dokonce garáž vytápěnou.
Další prevence vzniku skryté koroze spočívá v prvé řadě v důkladném a pravidelném čištění auta. Po skončení zimy, ale ideálně třeba i několikrát v jejím průběhu, si podvozek vašeho auta zaslouží pořádně umýt. Můžete pravidelně navštěvovat i myčky, které dokáží umýt podvozek pěkně pomocí kartáčů.
Mnohem důkladnější a efektivnější je očištění celého podvozku auta. Do různých špatně přístupných míst se dostanete například tlakovým čističem. Můžete to udělat sami, pokud jej vlastníte. Nebo tuto namáhavou a nepříliš čistou práci přenecháte profesionálům. Ať už kartáči anebo tlakem vody, vždy se snažíte zbavit nánosů všech nečistot.

Místem, na které se občas zapomene při čištění, jsou tzv. odtokové kanálky. Konstrukční týmy automobilek je vymyslely proto, aby se voda, která se do různých částí auta stejně dostane, pokud možno kontrolovaně konkrétním místem odtekla. Systém kanálků tvoří například ty pod stěrači. Ty vedou vodu dále do podběhu auta a z něj ven. Další kanálky najdete po hranách střechy. Jiné kanálky jsou ve dveřích. Ty zachycují vodu, která teče po skle. Jiné kanálky zase mohou být pod zadním sklem auta. Všechny tyto kanálky se mohou ucpat, ať už listím, či jiným pevnějšími materiály. Takže i všechny tyto kanálky se musí vyčistit.
Někdy ale ani důkladné umytí nepomůže a v místech, kde se již rez usadila, se musí odstranit. To však již vyžaduje odborné vyjmutí různých plastových dílců a krytů v autoservisu. A to proto, aby se poté rez odstranila. Jakmile jste čištění a mytí povrchů dokončili, můžete se soustředit na ošetření povrchu. Nejčastější se k tomu používá speciálních vosků. Vosky se ošetří nejen vnější karosérie, ale i všechny dutiny podvozku auta. Pokud si na tuto práci věříte sami, ušetříte peníze. Pokud máte obavu, že na to nestačíte, automechanik by vám měl poradit nebo dobře odvést svoji práci.
Zdroje: cs.wikipedia.org , www.denik.cz , www.portalridice.cz