Řidiči s tímto počtem dioptrií už nesmějí řídit automobil
Zrak je jedním z nejzásadnějších smyslů, které při řízení potřebujeme. Ti, kdo nevidí dostatečně ostře, ohrožují sebe i ostatní. Podle odborníků se už u relativně malé oční vady zhoršuje schopnost rozeznat značku, chodce či překážku ve vozovce. Zákon sice nestanovuje žádnou hranici dioptrií, při které by lékaři zakazovali řídit automobil, pokud ale máte od lékaře nařízeno nosit brýle nebo kontaktní čočky, musíte je mít bez výhrad nasazené vždy, když usednete za volant.
Podle výzkumů BESIP trpí na 61 procent řidičů zrakovou vadou. Pouze polovina řidičů přitom pravidelně navštěvuje očního lékaře, 14 procent z nich dokonce vůbec. Na 40 procent českých řidičů má nosit brýle nebo kontaktní čočky, pětina z nich je ovšem vůbec nepoužívá. Špatný zrak přitom zhoršuje reakce řidičů. Oko s vadou dvou dioptrií dokáže rozeznat chodce na vzdálenost 20 metrů, oko zdravé přitom na vzdálenost mnohem delší, řidič tak má daleko více času na reakci. V běžném provozu tak může špatná nebo žádná diagnóza oční vady vést až k usmrcení účastníků silničního provozu.
Řidičský průkaz nese informace o oční vadě
Povinnost nosit korekční pomůcky, tedy brýle nebo kontaktní čočky, se zapisuje přímo do řidičského průkazu na základě lékařské prohlídky. Pokud tedy nosíte brýle již v době, kdy si teprve děláte autoškolu, informace o korekci vaší zrakové vady se na průkazu objeví ve formě harmonizovaného kódu. Silniční kontrola se tak dozví, že bez brýlí nebo čoček špatně vidíte, a pokud je mít nebudete, může vaše jednání policie klasifikovat jako přestupek. Nelítostné jsou potom úřady i pojišťovny v případě, že bez brýlí způsobíte dopravní nehodu. V takovém případě už jde o porušení zákona a jako takové pro vás může mít dalekosáhlé důsledky.

Specifická situace pak nastává, pokud řidič ani netuší, že trpí některou z vad zraku, neboť nechodí na pravidelné preventivní prohlídky. Stává se, že řidiči brýle fakticky potřebují, v řidičském průkazu ale tuto informaci zapsanou nemají. Pokud takový řidič způsobí dopravní nehodu, formálně ho nelze postihnout za řízení bez předepsané korekce, protože mu ani předepsaná nebyla. Přesto však reálně hrozí, že se při vyšetřování zjistí, že měl zrakovou vadu, která k nehodě přispěla. V takovém případě se často pojišťovny brání plnému odškodnění s odkazem na to, že řidič nebyl plně způsobilý k řízení. Soud mu navíc může uložit povinnost podstoupit mimořádnou lékařskou prohlídku, na základě které posléze dojde k zápisu případné korekce.
Kolik dioptrií je ještě přijatelných?
Obecně platí, že řidiči musí mít dostatečnou zrakovou ostrost alespoň 0,5 (tedy 50 procent) na každém oku, dohromady tedy 100 procent. Pokud takové ostrosti není oko schopné dosáhnout samo, pomůžou mu k jejímu dosažení právě korekční pomůcky. Přepočet na konkrétní dioptrie tedy nebude nikdy přesný ani směrodatný, vždy totiž záleží na typu vady (krátkozrakost, dalekozrakost, astigmatismus). Orientačně však lze říci, že při krátkozrakosti okolo -1,0 dioptrie už řidič dobře nerozezná vzdálené objekty, při -2,0 až -2,5 dioptrií již není schopen včas přečíst dopravní značky nebo rozpoznat chodce.
Harmonizovaný kód
Pokud lékař při preventivní prohlídce zjistí, že bez korekce nedostáhnete požadované ostrosti, uloží vám podmínku „řidič je způsobilý k řízení motorových vozidel s korekční pomůckou“. Tahle informace se pak zanese přímo do vašeho řidičského průkazu v podobě harmonizovaného kódu, který značí nejen povinnost korekce, ale i její formu:
- 01.01 Brýle
- 01.02 Kontaktní čočky
- 01.03 Ochranné brýle
- 01.04 Brýle snižující propustnost světla
- 01.05 Oční kryt
- 01.06 Brýle nebo kontaktní čočky
Možná vás napadá, že případné silniční kontrole stačí nalhat, že máte namísto brýlí čočky, a problém bude vyřešen. Tak jednoduché to ale není. Jestliže máte v řidičském průkazu zápis 01.01, znamená to, že trpíte oční vadou, kterou lze řešit jedině brýlemi. Přestože jsou čočky a brýle právně rovnocennými pomůckami, technicky jde o zcela odlišný způsob korekce. S výmluvou na kontaktní čočky s harmonizovaným kódem 01.01 tedy neuspějete, ani kdybyste je skutečně měli.

Nepodceňujte prevenci
Zrak se s věkem zhoršuje, a možná vás překvapí, že ke skokovému zhoršení nedochází ve stáří, ale už ve 35 letech. Tehdy se začínají objevovat první známky přirozeného stárnutí oka, kdy se snižuje schopnost zaostřit na blízko. Mnoho lidí to pozná třeba při čtení nebo používání mobilu, kdy najednou cítí potřebu text oddálit, aby byl ostřejší.
Pravidelné prohlídky jsou nezbytné i pro řidiče, kteří nikdy dříve problémy se zrakem neměli. Mnohé vady, jako je astigmatismus nebo šedý zákal, se mohou rozvíjet plíživě a řidič si je nemusí hned uvědomit. Přestože se projevují zhoršeným viděním, snadno si ho vysvětlíme třeba horším počasím nebo únavou po celodenním koukání do počítače.
Odborníci proto doporučují nechat si vyšetřit zrak alespoň jednou za dva roky, po 40. roce života i častěji. Zjistí-li váš oční lékař zrakovou vadu a předepíše-li vám korekční pomůcku, dodržujte jeho pokyny. Správně zvolené brýle mohou nejen zachránit životy vás i ostatních účastníků silničního provozu, dokáží vám také ušetřit spoustu peněz za odškodnění.
Kolik dioptrií by tedy mělo být hraničních?
V praxi se ukazuje, že lékaři ke korekci zraku přistupují zpravidla již při 0,75 dioptrie, pokud diagnostikovaná vada způsobuje, že bez korekce není vidění dostatečně ostré. Slabší vady nemusí být důvodem k povinné korekci, i tak ale mohou znatelně ovlivnit bezpečnost při řízení. Je přitom v zájmu každého řidiče, aby byl zdravotně způsobilý k řízení motorových vozidel. Za nošení brýlí se řidičský průkaz neodebírá. Za nenošení brýlí už ale může.
Zdroje: Garáž.cz, iDnes.cz, BESIP.gov.cz