Opravili byste porouchané auto? Kdo nedá tohle, neudělal by ani autoškolu. Na auto ať raději vůbec nesahá
Každý řidič by měl znát alespoň základy toho, co se děje pod kapotou, co signalizují kontrolky na palubní desce nebo jak se postarat o výměnu kola. Možná se to zdá samozřejmé, ale realita na silnicích často ukazuje, že mnozí motoristé by dnes autoškolou už znovu neprošli.
Připravili jsme pro vás kvíz, který prověří, jestli byste porouchané auto zvládli aspoň základně zkontrolovat nebo se na něj raději ani nedívali. Jde o znalosti, které by měl mít každý, kdo sedá za volant. Pokud nevíte odpovědi na těchto pár otázek, možná by bylo lepší klíčky od auta pro jistotu odložit.
Řidičů je u nás hodně, ale znalostí málo
V České republice má řidičský průkaz přibližně tři čtvrtiny dospělé populace. To znamená, že zhruba 6,8 milionu lidí se může legálně posadit za volant. Přestože máme tolik držitelů řidičáků, znalosti o autech samotných bývají často žalostné. Mnoho řidičů po absolvování autoškoly na technické základy rychle zapomene a spoléhá se na to, že auto zkrátka nějak pojede. Jakmile se ale objeví problém, většina lidí zamíří rovnou do servisu a na auto raději ani nesahá.
Průměrný český řidič podle statistik najede za rok zhruba 19 155 kilometrů. Tím se Česko řadí na šesté místo mezi nejméně jezdícími státy v Evropské unii. Přesto se u nás auta opotřebovávají rychle a nejen kvůli kilometrům. Stačí, že většina vozového parku je staršího data výroby a častěji potřebuje údržbu, které se řidiči často bojí.

Český vozový park patří k nejstarším v Evropě
Průměrné stáří osobních aut u nás je 16,2 roku, hůř je na tom už jen Řecko. Více než dvě třetiny vozů (67 procent) u nás tvoří auta starší deseti let. Mladých aut do dvou let je u nás výrazně méně než ve většině Evropské unie. A není divu, mladá auta najedou přes 20 000 kilometrů za rok, zatímco dvacetiletá jen kolem 8 900 kilometrů. A právě starší vozy častěji potřebují drobné opravy, které by řidič měl zvládnout aspoň v základní míře.
Zajímavostí je, že mezi řidiči, kteří dosáhnou maximálního počtu 12 trestných bodů, tvoří 91 procent muži. To částečně odpovídá i tomu, že mezi držiteli řidičáků mají muži lehkou převahu, asi 55 procent. Překračování rychlosti je častým nešvarem: v roce 2022 jelo více než 6 procent řidičů ve městech o více než 10 km/h rychleji, než bylo dovoleno. Mimo obce to bylo dokonce 14 procent. Nadměrná rychlost se pak podílela na 40 procentech smrtelných nehod.