Okopírovali ji a vydělali miliardy? Porsche se ke krádeži Škodovky nikdy nepřiznalo
Když se Čech podívá na Brouka, možná mu v hlavě bleskne myšlenka: Tohle vypadá jako škodovka. Zejména pokud je fanouškem automobilové historie a má v paměti ladné linie Škody Popular Monte Carlo z let 1935–1938. Tahle kráska z Mladé Boleslavi měla styl, technický nápad a kouzlo doby.
A právě proto se dodnes mezi nadšenci vede žhavá diskuse: Inspiroval se Ferdinand Porsche při tvorbě legendárního Volkswagenu Brouk právě českým designem?
Škoda Popular Monte Carlo byla sportovní varianta už tak úvodně vkusného vozu. S aerodynamickými liniemi, lehkou karoserií a podvozkem inspirovaným Tatrou působila elegantně a pokrokově.
Ve stejné době přicházel na svět nápad lidového vozu. Něco levného, co uveze celou rodinu. Ferdinand Porsche na tom začal pracovat a v roce 1938 byl představen Volkswagen Typ 1, dnes známý jako Brouk. Někdo by řekl, že podobnost byla čistě náhodná. Jiný, že geometrický osud. A těžko se divit, že si někdo klade otázku: Nebyla v tom přece jen trocha české inspirace?

Tatra v hlavní roli
Realita je však složitější. Pokud měla nějaká československá automobilka skutečný vliv na vznik Brouka, pak to byla Tatra. Konkrétně modely Tatra V570 a později T87, které sdílely nejen zadní pohon a aerodynamickou karoserii, ale i určité konstrukční principy. Porsche se dokonce setkal s konstruktérem Tatry Hansem Ledwinkou a později pronesl legendární větu: Ledwinka a já jsme spolu sedávali a mluvili o autech, on občas nahlížel přes mé rameno, a já přes jeho.
Spolupráce to ale nebyla dobrovolná. Tatra na Volkswagen podala žalobu za porušení patentů, která byla kvůli nacistickému zásahu přerušena. Po druhé světové válce však Volkswagen vyplatil Tatře jeden milion marek jako mimosoudní vyrovnání.
A co ta Škoda?
Škoda Popular Monte Carlo měla svůj původ v inspiraci Tatrou. Používala podobný páteřový rám (backbone chassis), nezávislé zavěšení a dbala na aerodynamiku. Podobnost s Broukem tak může být spíš sdíleným odkazem Tatry než přímou kopií. Ale výrazně sportovní styl Monte Carla přece jen mohl být jednou z inspirací pro estetickou stránku Brouka. Důkazy pro to ale chybí. Neexistuje žádné oficiální vyjádření Volkswagenu či Porsche, které by český vliv uznávaly.
V diskusích českých automobilových fanoušků se tak často objevuje řádek ironické hořkosti: Ukázali jsme jim, jak to má vypadat. A oni to prodali v desítimilionových sériích.
Designový duch doby
Nelze přehlédnout ani fakt, že ve 30. letech byla aerodynamika v módě. Proudnicový design se objevoval u vlaků, letadel i automobilů různých značek. Stejné proudy, stejná vize pokroku. Proto se určitá podobnost mezi různými modely nemusela nutně rovnat krádeži, ale spíš výsledku stejného technického směru.

Škoda Monte Carlo se výrazně lišila svou sportovní karoserií a byla určena pro užití ve slavné rallye. Brouk byl naopak automobilem masovým, určeným pro dělníky. Jeden byl gentleman ve smokingu, druhý traktor v saku. Ale oba elegantní ve svém stylu.
Neexistuje jasný důkaz, že by Porsche převzal design Škody Popular Monte Carlo. Zato existují důkazy, že technicky i vizuálně čerpal z Tatry. Škoda možná nebyla okopírována, ale byla součástí automobilové školy, která ve 30. letech určovala evropský trend.