Za komančů to byla přísně zakázaná potravina. Od pondělí je v Lidlu za pár korun a lidé se už staví do fronty
Ve východním bloku patřila tato limonáda k nejikoničtějším symbolům Západu. V socialistickém Československu nebyla pro běžné obyvatele dostupná. Nepatřila do sortimentu obchodů ani restaurací.
Důvodem byla příslušnost k americké kultuře a spojení se západním životním stylem, který byl režimem považován za ideologicky závadný. Lidé si ji mohli opatřit jen výjimečně, a to za zvláštních okolností. Většina populace se k ní neměla šanci dostat.
Symbol imperialismu, který se nesměl pít
Coca-Cola vznikla roku 1886 v USA. V meziválečné době se rozšířila do mnoha zemí světa. V komunistických státech ale narazila na odpor. Československo mělo od konce čtyřicátých let přísně regulovaný dovoz. Zboží západního původu procházelo schvalovacím procesem. Coca-Cola byla kvůli původu z USA dlouhodobě vyřazena z běžné distribuce. Neexistoval sice zákonný zákaz, ale ve skutečnosti došlo k téměř úplnému vytlačení z trhu.
K prvním změnám došlo v šedesátých a sedmdesátých letech, kdy se nápoj objevil v síti prodejen Tuzex. Tam bylo možné nakupovat za tzv. bony, které lidé získávali za valutové příjmy ze zahraničí. Většina obyvatel si je opatřovala neoficiálně, prostřednictvím překupníků. Jedna láhev Coca-Coly tak mohla stát více než padesát korun, což odpovídalo zhruba celodennímu výdělku dělníka.

Coca-Cola pod dohledem státu
Jako domácí alternativa vznikla Kofola. Vývoj začal roku 1959, výroba odstartovala o rok později. Kofola měla nahradit západní kolové nápoje. Byla levná, domácí a ideologicky přijatelná. Stala se běžnou součástí nabídky v jídelnách a kantýnách. Coca-Cola se mezitím udržela v povědomí jako vzácné a výjimečné zboží.
V roce 1971 uzavřela americká Coca-Cola Company dohodu s podnikem Čokoládovny Praha. Na základě licence se začala vyrábět i v Československu. Produkce byla určena především pro export a reprezentativní účely. Dostupnost pro běžné zákazníky zůstala minimální. V obchodech ji bylo možné koupit jen výjimečně. I v následujících letech zůstala mimo dosah široké veřejnosti.
Po revoluci už bez omezení
Pád režimu v roce 1989 otevřel cestu k volnému obchodu. Coca-Cola se stala běžně prodávanou značkou. Firma otevřela pobočku v Praze, spustila marketingové kampaně a zavedla pravidelné dodávky. V devadesátých letech se objevila ve všech supermarketech. Přesto si Kofola udržela své postavení díky nižší ceně a regionální oblibě. Coca-Cola se zařadila mezi nejprodávanější nealkoholické nápoje v Česku.
„Licenční výrobu Coca-Coly nezastavily ani politické změny, i když se uvažovalo o tom, že se budou ze Západu dovážet jen nezbytné komodity,“ říká historik Martin Franc.

Lidl aktuálně Colu nabízí za pár korun
Od pondělí 5. května 2025 nabízí obchodní řetězec Lidl Coca-Colu v akční nabídce za 24,98 Kč za láhev o objemu 1,75 litru, přičemž celé balení čtyř kusů vyjde na 99,90 Kč. Tato nabídka platí do středy 7. května nebo do vyprodání zásob.
Nápoj, který byl v osmdesátých letech vnímán jako nedostupný luxus, je dnes běžnou položkou v nákupním košíku, a to za cenu výrazně nižší než v době Tuzexu. Pro mnohé je to připomínka minulosti, která je dnes snadno dosažitelná, tentokrát už bez bonů a známostí. Coca-Cola tak nezůstává jen sladkým nápojem, ale i vzpomínka doby, kdy touha po Západu voněla po karamelu a byla schovaná za červenou etiketou.