V Německu se básní o Česku: „Je to vzor, kterého bychom se měli držet“
Česká Škoda Auto překonává mateřský Volkswagen na německém trhu díky rostoucím prodejům a lákavým modelům. Německá média chválí její hospodárnost a inovace, označují ji za inspiraci. V roce 2024 Škoda zvýšila prodeje o 6,9 %, Volkswagen naopak snížil výhled kvůli slabší poptávce. Jak si česká značka získala Německo?
Představte si německou dálnici, kde Škoda Octavia předjíždí Volkswagen Golf. Obě značky patří pod jeden koncern, ale v roce 2024 se jejich cesty rozcházejí. Škoda Auto dosáhla celosvětového růstu prodejů o 6,9 %, když dodala 926 600 vozů, a v Německu, svém největším trhu, prodala 187 100 vozů s vysokým podílem 6,2 %. Volkswagen dodal 4,8 milionu vozů, ale v Evropě ztrácel poptávku, zejména u elektromobilů. Německá média, například Automobilwoche, vyzdvihují Škodu za její efektivitu a vozy, považují ji za vzor. Co stojí za úspěchem Škody a proč Volkswagen zaostává?
Škoda roste, VW zpomaluje
Škoda Auto se v roce 2024 stala čtvrtou nejprodávanější značkou v Evropě. V Německu dodala 187 100 vozů (+18,5 %), přičemž Octavia vedla s 215 700 kusy (+12,4 %), následována SUV Kamiq (126 000, +8,2 %) a Fabií (117 100, +24,1 %). Elektrický Enyaq prodal 79 500 kusů a v Německu byl druhým nejprodávanějším elektromobilem s přes 25 000 prodanými vozy.
Volkswagen dodal 4,8 milionu vozů (+3,1 %), ale v Evropě rostly prodeje pomaleji (+2,8 %). V Německu si udržel vedení s 62 108 elektromobily, ale modely ID.3 a ID.4 klesly v prodejích kvůli vyšším cenám a konkurenci Tesly Model Y, která se stala lídrem. VW v září 2024 snížil prodejní výhled kvůli slabé poptávce a ekonomickým tlakům, což vedlo k poklesu zisku o 27 % na 2,59 miliardy eur s marží 2,9 %.

Proč Škoda vítězí?
Škoda vyniká efektivní výrobou. Program Next Level Efficiency+ zvýšil její zisk o 30 % na 2,3 miliardy eur s marží 8,3 %, převyšující VW. Výroba v Mladé Boleslavi je flexibilní, zvládá spalovací i elektrické modely na stejných linkách, což šetří náklady. Volkswagen čelí vyšším nákladům v Německu a plánuje uzavřít továrny.
Škoda láká zákazníky na vozy s výborným poměrem ceny a kvality. Nový Elroq, elektrické SUV představené v říjnu 2024, startuje na 826 000 korun, konkuruje spalovacímu Karoqu a oslovuje fleetové i soukromé zákazníky. Enyaq byl v září 2024 nejprodávanějším elektromobilem v Německu díky dojezdu 560 km a prostorné kabině a kufru. VW ID.4, s cenou od 1,1 milionu korun, ztrácí kvůli menší inovaci a vyšším cenám. Aktualizované modely Škody, jako Kodiaq a Superb, posilují její pozici.
Chvála z médií
Německá média, například Automobilwoche, označila Škodu za „Výrobce roku 2024“ díky vysoké marži a růstu. Její schopnost nabízet dostupné elektromobily je považována za inspiraci pro VW, který bojuje s poklesem zájmu o modely ID. Škoda si v Německu vydobyla silnou pozici, zatímco VW hledá cestu z ekonomických tlaků.

Budoucnost značek
Škoda plánuje expanzi do Vietnamu a Indie s modelem Kylaq a s VW chystá elektromobil za 620 000 korun do roku 2026. Volkswagen musí snížit náklady a inovovat elektromobily, aby dohnal konkurenci. Synergie v koncernu mohou pomoci, ale Škoda má výhodu díky nižším nákladům. Vedení Škody v říjnu 2024 potvrdilo, že výroba zůstane v Česku, navzdory spekulacím o přesunu do Německa.
Škoda Auto v roce 2024 ukázala, že česká značka může překonat Volkswagen na jeho domácím trhu. S rostoucími prodeji, efektivní výrobou a vozy jako Elroq či Enyaq si získala uznání. Volkswagen čelí výzvám, ale může těžit ze spolupráce se Škodou. Český přístup boduje i v Německu, a Škoda je toho důkazem.