Učitelé objevili zlatý důl. Berou až 1200 Kč na hodinu
Učitelé poměrně často bojují s ekonomickými problémy. Jejich profese není vzhledem k náročnosti studia hodnocena tak, jak by si přáli, což je nutí hledat různé formy přivýdělku. Jedna z nich je přitom momentálně velmi populární.
Řada českých učitelů žije od výplaty k výplatě, protože jejich úvazky často neumožňují vyšší příjem. Podle dat Ministerstva školství z roku 2024 činil průměrný čistý měsíční příjem učitele základní školy přibližně 34 000 Kč, což v některých regionech sotva pokrývá základní životní náklady. U začínajících učitelů nebo těch, kteří pracují na zkrácený úvazek, se však příjmy mohou pohybovat výrazně níže, klidně i pod 25 000 Kč čistého.
Zmiňovanou lukrativní možností, jak si přivydělat, je doučování žáků, případně jejich příprava na přijímací zkoušky. Tato forma výdělku je lákavá především pro učitele cizích jazyků nebo matematiky, kde je dlouhodobý nedostatek lektorů a zároveň je o tyto předměty mezi žáky velký zájem.
Zákonný rozsah přímé pedagogické činnosti činí 21 hodin týdně, pokud se jedná o základní školy. Podle Nařízení vlády č. 75/2005 Sb. ale náročnost práce bývá co do hodinové dotace vyšší například kvůli přípravám, opravám testů a další neplacené práci. Ředitelé škol ale často nechtějí zaměstnancům přesčasy proplácet kvůli napjatému rozpočtu.

Doučování je lukrativní možnost přivýdělku
Ceny za takové hodiny mohou být velmi různé. Mimo Prahu většinou začínají na 250 korunách za hodinu, v případě angličtiny kolem 500 korun. V hlavním městě se ale mohou vyšplhat mnohem výše, a tak není nic neobvyklého, že rodiče platí třeba kolem tisícikoruny za lekci, v některých případech dokonce více.
Přestože správně by měl lektor ze svých příjmů zaplatit daně, velká část učitelů si peníze od klientů bere „na ruku“, což znamená, že je nikde nepřiznává. To pro stát představuje ekonomickou ztrátu a zároveň tak Česko přichází o možnost vytvořit podmínky pro vznik oficiálních platforem pro doučování.
Mezi žáky může doučování vytvořit propast
Kromě toho přináší doučování také další problém, který se týká zejména žáků samotných. Jeho dopady se projevily například při nedávno proběhlých přijímacích zkouškách na střední školy.
Ukazuje se totiž, že děti, kterým rodiče doučování platí, jsou oproti svým méně šťastným spolužákům ve značné výhodě. Řada přípravných kurzů totiž nabízí mimo jiné možnost vyzkoušet si přijímací testy nanečisto a psychicky se tak připravit na to, co u těch skutečných můžeme očekávat. Podle analýzy organizace PAQ Research z roku 2024 žáci, kteří měli přístup k placenému doučování, dosahovali u přijímacích zkoušek o 15–20 % lepších výsledků, než jejich vrstevníci, kteří tuto možnost neměli.
Děti rodičů, kteří si kurzy mohou dovolit, tak mají před svými spolužáky náskok. Naopak pokud mají hluboko do kapsy, nebo pro ně nejsou studijní výsledky potomka prioritou, na bodovém hodnocení nebo školním prospěchu se to nevyhnutelně projeví.

Pro lektora jde o výjimečnou příležitost
Jaké výhody má doučování pro samotné lektory? Prvním z nich je, že si mohou pracovní dobu nastavit zcela podle svých preferencí. Kromě toho si můžete také sami zvolit, kde budete svou práci vykonávat – můžete docházet k žákovi domů, pozvat ho k sobě nebo se sejít v kavárně. Výjimkou dnes není ani doučování online.
Čím déle se doučování věnujete, tím více máte pozitivních referencí a snadněji si můžete říci o víc peněz. Výdělky tak mohou být i velmi nadstandardní.
Jednou z nevýhod naopak představuje fakt, že si svou práci musíte aktivně hledat, zveřejňovat inzeráty a své služby nabízet. Pro komunikativního člověka to bude hračka, ti uzavřenější si to nejspíše vůbec užívat nebudou.