„To musí být chyba“: Češi nevěří, že základní potraviny Tesco zlevnilo až o 50 %
Češi patří mezi národy, které si na slevové akce potrpí. Vyhledávání slev a nákupy ve slevách jsou u nás často nazývány národním sportem. Lidé se totiž snaží ušetřit kde se dá a tak není divu, že jsou u nás slevy velmi populární. V současnosti například Tesco nabízí velké slevy na mnoho produktů, což přitahuje pozornost zákazníků, kteří hledají příležitosti k úspoře.
Nákup ve slevě přináší nejen ekonomickou úsporu, ale i pocit výhodného obchodu. Slevy nepřitahují pouze osoby s finančními problémy, často je vyhledávají i lidé ze střední třídy. Často jim totiž může připadat zbytečné za zboží utrácet více, než je potřeba. V dnešním článku se podíváme na to, kolik Čechů nakupuje ve slevách, jak fungují slevy v zahraničí a jaké výhodné slevy nabízí supermarket Tesco v těchto dnech.
Slevy jako národní sport
V posledních dnech také v médiích slýcháme, že jsou slevy pro Čechy matoucí, často už ani nevíme, jaké jsou reálné ceny základního zboží. Podle Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže slevy mohou negativně ovlivnit transparentnost cen a mohou způsobit, že lidé ztrácejí přehled o standardních cenách. I přesto jsou slevy u Čechů velmi oblíbené.
Průzkum agentury ResSOLUTION ukázal, že 85 % dotázaných osob věnuje slevám mnohem větší pozornost než v předchozích letech. Více než polovina respondentů se na slevy přímo zaměřuje a nákup plánuje podle nich. Tuto situaci měla na svědomí inflace, která vedla Čechy k vyhledávání levnějšího zboží.
Slevy v zahraničí
V jiných zemích Evropské unie takový trend není, některé státy totiž do nabídek supermarketů zasahují tak, aby ceny nebyly spotřebitele matoucí. Ve Francii je výše slev omezená zákonem, maximální sleva u potravin je stanovena na 34 %. Díky tomu se ceny nemohou výrazně lišit a nakupující mají přehled o tom, jaké jsou reálné ceny potravin. Omezení se týká i výprodejů. „Výprodeje mohou být ve Francii jenom dvakrát ročně po dobu šesti týdnů. Jinak je slovo „výprodej“ zakázáno používat,“ řekl marketér Robert Le Veneur.
Ani v Německu spotřebitelé nezaživají slevové tornádo. Obchodníci zde musí dodržovat přísná pravidla týkající se slevových akcí. Navíc jsou zde zakázány časté změny cen. „V Německu je strategie zaměřena spíše na stabilitu než na agresivní slevy. Němečtí spotřebitelé jsou citlivější a kladou důraz na stabilní a důvěryhodné ceny,“ vysvětlila advokátka Andrea Voříšková. Zdá se, že slevovým rájem je v EU hlavně Česká republika.
I v Česku se mluví o uměle vytvořených slevových nabídkách. Často se u nás totiž objevují falešné slevy, kdy prodejci často porovnávají aktuální ceny se staršími, aniž by šlo o opravdové cenové snížení. Česká obchodní inspekce v současné době za to uděluje pokuty, ale jejich výše není podle odborníků dostatečně vysoká, aby odradila obchodníky od podvodných praktik. Někteří politici proto navrhují zpřísnění kontroly tak, aby se řetězcům pokuty nevyplatily.
Tesco přichází s výraznými slevami
Pro konec listopadu a začátek prosince si obchodní řetězec Tesco připravil výrazné slevy. Mezi nabídkami výrazně dominují mandarinky se slevou 56 %. V těchto dnech tak pořídíte 1 kg mandarinek za 21,90 Kč. S výraznou slevou jsou teď nabízeny i pomela a maliny. Pomelo zlevnilo o 43 % a 1 kg tak pořídíte za 44,90 Kč. Maliny v balení 125 g vychází na 29,90 Kč se slevou 40 %. Milovníci šunky dnes ušetří až 44 % z běžné ceny, královskou šunku s 80 % masa v Tescu pořídíte za 99,90 Kč v balení 340 g. Tyto slevy jsou nabízeny pouze s Clubcard, kterou si můžete založit přímo na prodejně, nebo online.
Nákupní chování Čechů v souvislosti se slevami ukazuje, že jsme ovlivněni touhou po úspoře a proto dáváme přednost akčním nabídkám. Je to logické, každý rád ušetří, když to jde.