Skrytá past supermarketů při nákupu ovoce a zeleniny: Takto se napálilo tisíce zákazníků
Při nákupu ovoce, zeleniny nebo pečiva v supermarketu je potřeba dávat dobrý pozor. Stačí totiž drobný omyl u pokladny a místo levnějšího zboží zaplatíte nevědomky dražší variantu. Chyby při markování PLU kódů nejsou vzácné, bohužel si jich často vůbec nevšimneme. Jak se nenechat nachytat a co dělat, pokud se to přece jen stane?
Abychom dokázali celou situaci co nejlépe rozebrat, je potřeba vysvětlit si základní pojmy. Nyní si proto řekneme, co jsou to PLU kódy, které jsou při markování zboží velice důležité.
PLU kódy, neboli doslova „Price Look-Up codes“ jsou obvykle pětimístná čísla, která v supermarketu slouží k identifikaci ovoce, zeleniny a dalšího zboží. Urychlují markování na pokladně, protože pokladní nemusí hledat konkrétní název zboží a vystačí si s konkrétním kódem. Mnohé prodavačky si je už díky své praxi pamatují, a tak si je ani nemusí nikde vyhledávat.

Při použití PLU kódu může dojít k chybě
Nejběžnější způsob, jak může dojít k omylu, je záměna podobného zboží, které má jinou cenu. Mohou to být třeba různé odrůdy jablek nebo třeba “obyčejné” a BIO banány. Pokud se pokladní splete, zaplatíte bohužel cenu dražšího produktu, aniž byste si toho všimli.
V naprosté většině případů se přitom nejedná o zlý úmysl, ale prostou chybu, způsobenou nepozorností a rychlým pracovním tempem. Pokladní musí pracovat velmi rychle a pokud se v nabídce vyskytuje mnoho podobných výrobků, není příliš těžké se splést.
Jak omyl vypadá v praxi?
Čtenářka Eliška se s redakcí TechSvět.cz podělila o svou zkušenost. V supermarketu plánovala zakoupit jablka v akci za 29,90 korun za kilogram. Bohužel až doma při prohlížení účtenky zjistila, že jí pokladní naúčtovala jinou odrůdu jablek s cenou 49,90 korun za kilogram. Do prodejny se následně vrátila a požádala o zjednání nápravy. Prodejce jí sice vyhověl, ovšem je otázka, zda se takové úsilí kvůli několika desítkám korun vůbec vyplatilo.
Jak se podobné nepříjemnosti vyhnout?
Existuje několik zásad, které vám mohou pomoci možnost podobné záměny eliminovat. V první řadě je nutné si ihned po nákupu zkontrolovat účtenku. Pozor si dejte hlavně u zboží, které se prodává na váhu. Jakmile zaznamenáte nějakou nesrovnalost, vydejte se na informace, kde s vámi personál bude situaci řešit.
Účtenky nevyhazujte, ale nějakou dobu si je ponechte. Může se stát, že si omylu všimnete později. Bez účtenky by ale řešení situace bylo mnohem komplikovanější, ne-li dokonce nemožné. Pokud platíte kartou, můžete použít také výpis z účtu.
Nemusíte se obávat ozvat se a požadovat reklamaci. Je to plné právo zákazníka a prodejci počítají s tím, že ho budou zákazníci využívat. Reklamovat je možné i nesprávně zadanou cenu. I když se nemusí jednat o velkou částku, která by pro vás byla likvidační, je pochopitelné, že situaci budete chtít řešit už jen z principu.
Pokud by se z nějakého důvodu stalo, že prodejce odmítne reklamaci uznat, můžete se obrátit na Českou obchodní inspekci, případně Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci. Tyto instituce následně provedou kontrolu a zjistí, zda k pochybení skutečně došlo.

Nejlepší je prevence
Pozornost pokladní pochopitelně neovlivníte, přesto můžete podniknout několik kroků k tomu, abyste omylu pomohli předejít. Dobře si pamatujte název a cenu zboží, které kupujete. Pokud si nejste jistí, klidně si můžete cenovku vyfotografovat.
Při markování dávejte pozor, co prodavačka zadává. V případě pochybností se raději ihned zeptejte. Je možné, že vám bude pokladní vděčná, že jste ji na chybu upozornili včas a nemusí absolvovat nepříjemný rozhovor s nadřízeným později.
A v neposlední řadě, stejně jako u všech záležitostí, které souvisí s mezilidskou komunikací, platí jedna věc. Nenechejte se odbýt. Buďte sice slušní, ale zároveň asertivní. Tato dovednost pro vás bude velmi užitečná.