Češi se ve velkém okrádají na samoobslužných pokladnách. Díky nevědomosti zaplatí klidně i stokoruny navíc
Už žádné zdlouhavé čekání ve frontě v supermarketu. Dnes už je normální donést si košík ke kase, zboží si namarkovat, zaplatit a odejít. Nakupování dělají rychlejší a efektivnější, milují je především introverti, kteří během procesu ocení soukromí a klid. Přesně to jsou samoobslužné pokladny, které se v dnešní moderní době nacházejí už téměř v každém běžném potravinovém obchodě. Musíte ale vědět, jak s nimi správně zacházet. Jinak riskujete, že zaplatíte podstatně víc, než byste měli!
Tato inovativní vychytávka už v obchodní sféře funguje téměř dvě dekády. Úplně první samoobslužná pokladna spatřila světlo světa už v roce 1992 v americkém New Yorku, u nás ji v roce 2008 poprvé představil řetězec Tesco. Od té doby se staly nedílnou součástí nákupní rutiny. Získaly si srdce milionů lidí, fanoušci technologií je milují a dělají radost především jedincům, kteří mají v košíku pár položek a chtějí být s nákupem co nejdříve hotovi. „Tím, že mladí lidé chodí častěji nakupovat každý den/téměř denně, kupují toho většinou méně, a proto častěji volí samoobslužnou pokladnu,“ říká Zuzana Rabochová z agentury Stem/Mark, která se věnuje průzkumům. Právě lidé ve věkovém rozmezí 18–29 let tomuto druhu pokladen nejvíce fandí. Nebrání se jim ale ani starší nakupující. „Celkově můžeme konstatovat, že Češi se na inovace v podobě samoobslužných pokladen a podobně dívají pozitivně, vítají možnost urychlení nákupu a trochu očekávají, že technické nedostatky, které se objevují, budou dořešeny,“ dodává Rabochová.

Snižují fronty i vytížení
A není se čemu divit, že jsou samoobslužné pokladny tolik oblíbené. Jak již bylo zmíněno, častokrát dělají celý nákup příjemnější a rychlejší. Zákazníci nestráví tolik času čekáním, supermarketům zase snižují provozní náklady. Jsou také menší a nezabírají tolik místa jako klasická kasa s pásem. I samotné obchody preferují, aby je zákazníci využívali. „Vážení zákazníci, k dispozici jsou i samoobslužné pokladny,“ můžete nezřídka slyšet znít z reproduktorů. Řetězce se jejich používání snaží podněcovat právě proto, aby se zamezilo tvoření front a přetěžování pracovníků. Samoobslužných kas se rozhodně bát nemusíte – vše je opravdu snadné a zvládne to každý. Přece jen je ale potřeba dát si na pár klíčových věcí pozor.
Pozor na opakované načtení
Jestliže totiž budete zbytečně zbrklí nebo nepozorní, může se snadno stát, že se váš nákup nepříjemně prodraží. Za namarkování zboží zodpovídáte sami, a pokud se spletete, chytrá technologie za vás sama chybu neopraví. Co patří mezi nejobvyklejší chyby, které stojí Čechy i stovky korun ročně navíc? Nejčastěji se stává, že zákazníci omylem položku namarkují dvakrát, bohužel si toho ale nevšimnou. Čtečky čárových kódů jsou velmi citlivé – stačí nepatrný pohyb navíc a je možné, že se vaše položka načte dvakrát. Často se to stává třeba, když po prvním namarkování přesouváte zboží do taškové zóny. Někdy se vám ale nemusí povést předmět namarkovat napoprvé, tak to zkoušíte dál a opakovaně ho přikládáte. I takto se vám nakonec položka může načíst několikrát. Proto buďte opatrní, věci skenujte pomalu a důsledně. Především ve spěchu je jednoduché se tohoto drahého přešlapu dopustit.
Dbejte na správný druh
Dalším častým přešlapem při nakupování u samoobslužné pokladny je nepozornost, co se druhu zboží týče. Nejčastěji se to stává u ovoce a pečiva. Rozhodně není jablko jako jablko – například kilo jablek odrůdy Gala normálně stojí okolo 40 Kč, cena odrůdy Granny Smith se ale běžně pohybuje okolo 50 Kč za kilo. Jestliže tedy na displeji kliknete na špatný typ ovoce či jiného výrobku, klidně zaplatíte o několik desítek korun navíc! Opět buďte pozorní a hlídejte si, na co klikáte. Obyčejný rohlík nestojí tolik, co celozrnný kváskový. U pečiva dávejte také pozor na to, kolik kusů udáváte. Pokud omylem zvolíte dražší druh zboží nebo špatný počet kusů, než který máte v taškové zóně, přivolejte na pomoc obsluhu.

Nezapomeňte načíst kartičku
Dnes je také obvyklé využívání věrnostních programů a kartiček. Přesto ale mnoho lidí stále neví, jak slevy uplatnit i na samoobslužné pokladně. U normální kasy je to bezproblémové, jelikož kartičku či kupón jen podáte pracovníku pokladny. Během samostatného markování si ale zákazníci neví rady. Jak tedy výhody uplatnit? Musíte jen vyčkat na dokončení skenování. Samoobslužná pokladna vás pak sama vyzve, abyste věrnostní program uplatnili. Pak už stačí jen kartičku pípnout skenerem. Neplaťte tedy plné ceny jen proto, že chcete ušetřit čas a využít moderní technologie. I samoobslužné pokladny jsou samozřejmě schopné načíst veškeré slevy, které máte k dispozici.
Závěrečná kontrola
Chybovat je lidské a pochybení se občas dopustí asi každý z nás. Důležité je na samoobslužné pokladny nezanevřít a díky pravidelnému používání s nimi být naopak kamarád. Koneckonců se s nimi budeme vídat stále častěji. „Naším cílem je instalace samoobslužných pokladen ve všech našich prodejnách do konce roku 2025,“ říká mluvčí Lidlu Eliška Froschová Stehlíková. Uvidíte, že jestliže je budete správně ovládat, výrazně vám usnadní nakupování. Jejich cílem pak skutečně není vás napálit – samoobslužné pokladny pouze neodhalí vaši chybu, jako by tomu bylo v případě, že vám zboží markuje zaměstnanec řetězce. Na skenování nákupu se tedy soustřeďte a než supermarket opustíte, zkontrolujte si účtenku.
Zdroje: ct24.ceskatelevize.cz, denikn.cz, kupi.cz, zpravy.aktualne.cz, seznamzprava.cz, cnn.iprima.cz, penize.cz, medium.seznam.cz