Češi se v Tescu chovají jako smyslů zbavení. Stačilo zlevnit tyto potraviny na minimum a je zle
Tesco ještě ani neotevřelo a před prodejnou už se tvoří hloučky lidí. Jakmile spatří prodavačku chystající se otevřít dveře, už se nedočkaví zákazníci tlačí, aby byli v prodejně jako první. Začíná totiž nový den slevového týdne a úkol je jasný: Urvat si z akčního zboží pro sebe dřív, než ho vykoupí ostatní.
Nejinak tomu bylo ve středu 30. dubna, kdy začal platit nový Tesco leták. To, co ještě v úterý leželo bez povšimnutí, je ve středu žádaným zbožím číslo jedna. Tentokrát ovšem akce přilákala daleko víc zákazníků, výrazně totiž zlevnily suroviny, jež nesmí chybět v žádné domácnosti.
Ranní ptáče dál doskáče – a víc nakoupí
Hlavním důvodem ranních tlačenic jsou tentokrát banány, které Tesco nabízí za akčních 21,90 korun za kilo. A podle toho to také v sekci ovoce – zelenina vypadalo. Všude postávaly odložené košíky a kdo chtěl jen projít třeba k jablkům, neměl šanci. Někteří snad jako by záměrně překáželi ostatním. Košík postavený tak, aby se nikdo nedostal k banánům dřív, než si dotyčná zákaznice vybere ty nejlepší, může leccos napovědět.

Kdo zaváhá, nenakoupí
Kromě banánů ale v Tescu až do 6. května nakoupíte v akci také mléko nebo cukr. Mléko za 11,90 korun, cukr jen o korunu dráž. Přestože je tahle cena platná jen s Tesco Card, což může mnohé na kase nepříjemně zaskočit, když jsem po práci dorazila do Tesca, nezbylo na mě ani zrníčko. Tak jsem aspoň vzala máslo za 38,90, ta se na pečení také hodí, a k mému překvapení tam na mě ještě pár kusů zbylo.
Kdy končí nákupy a začíná rabování?
Po jediném dni slevové akce vypadaly regály jak po nájezdu hladových válečníků. Vyrabované, prázdné, ovšem s ujištěním prodavaček, že už je objednáno zboží na doplnění. Samy prý nečekaly, že některé akční zboží zmizí ještě před polednem. Nutno ovšem dodat, že narozdíl od jiných supermarketů bylo opravdu zboží druhý den doplněné a na koho se nedostalo v první vlně, ten si pořád může zajít nakoupit to, co potřebuje.

Lačníme po akčním zboží
Z pohledu zákazníka ale tohle není ojedinělý incident. Velmi často, když kterýkoliv z řetězců zlevní oblíbené potraviny, mizí z regálů raketovou rychlostí. Banány za obvyklých 37,90 za kilo nikoho příliš nenadchnou. Když máte chuť na banán, koupíte si za tuhle cenu jeden, dva kusy. Ale jakmile zlevní skoro o polovinu, rázem jako by každý z nás jedl banány po kilech. Mléka se nakupují po kartonech a cukru si jeden zákazník odvážel tolik, že jich má snad doživotní zásobu.
Slevy nám dávají pocit finanční gramotnosti
Psychologové už roky upozorňují na to, že sleva působí na lidský mozek jako odměna. Když zákazník vidí, že „ušetřil“, má pocit, jako by řetězec „oblafnul“, když mu ukázal, že drahé zboží si u něj rozhodně nekoupí. A co na tom, že zákazník daný produkt vůbec nepotřeboval. Navíc v kombinaci s časovým omezením akce nebo omezeným množstvím máme pocit, že musíme jednat rychle. To je důvod, proč někdo vezme dva kartony mléka, i když jindy kupuje jen litr týdně.
A co je nejzajímavější, ve chvíli, kdy slevy skončí a cena se vrátí na původní cenu, zůstává zboží zase dál ležet bez povšimnutí. Regály jsou plné, ale nikdo si jich nevšímá. Jako by v supermarketech nešlo jen o to, co doopravdy potřebujeme, ale o pouhý pocit, že to potřebujeme. Supermarkety s námi někdy hrají marketingové hry, které spousta z nás ani nepostřehne, a mění tak naše spotřební chování. Jenže když k tomu přihodí slevu, my jim to okamžitě odpustíme.