Česká spořitelna a Komerční banka varují: V těchto obchodech můžete přijít o peníze při platbě kartou
I když je placení platební kartou obecně považováno za velmi bezpečné, stále se k němu pojí určitá rizika. Někdy se například může stát to, že o své peníze dokonce přijdete. Je třeba si hlídat hlavně jednu věc.
Placení kartou, mobilním telefonem či třeba chytrými hodinkami se stalo naprostou samozřejmostí. Málokdo u sebe proto nosí hotovost a spoléhá se jen na moderní technologie. A není divu. Je to bezpečné, pohodlné a nesmírně snadné.
Přestože se ale s používáním platebních karet značně zvýšila bezpečnost vašich financí, stále existují nejrůznější rizika a o své peníze můžete velmi snadno přijít. A řeč momentálně rozhodně není jen o případech, kdy někdo vaši kartu odcizí a zároveň zná váš PIN. Z účtu vám totiž mohou zmizet prostředky i vinou samotného obchodníka. Na tento problém upozorňují i některé české banky.
Pozor kolik platíte
Není to však o tom, že by vás snad chtěl naschvál o peníze připravit prodavač za pokladnou, nedopatřením se ale může stát, že na terminálu omylem zadá jinou částku, než kterou máte skutečně zaplatit.
Ne všechny platební terminály jsou připojené přímo k pokladně, takže se na nich částka neobjevuje automaticky podle namarkovaného zboží. V některých případech ji musí do terminálu zadat sám prodavač, který se může splést klidně o jednu nulu. A rázem tak za nákup, který stojí například 130 korun, zaplatíte rovnou 1 300 korun.
Dochází k tomu pochopitelně nejen proto, že se obsluha splete, ale také kvůli tomu, že lidé leckdy přikládají své platební karty a mobilní telefony k terminálu bez toho, aniž by si sumu zkontrolovali. Vždy je tedy na místě se nejdříve podívat na displej terminálu, abyste předešli dalším problémům.

Jak situaci řešit?
Když už náhodou dojde k tomu, že je při placení z vašeho bankovního účtu omylem staženo více peněz, než bylo třeba, je ideální začít problém co nejdříve řešit. Jestliže si chybějících peněz všimnete ještě v prodejně, obraťte se na obsluhu, která skrze terminál okamžitě provede vratku neboli vrácení peněz. Počítejte však s tím, že se peníze na váš účet nemusí vrátit okamžitě a může trvat i několik dnů, než se na něm znovu objeví.
O něco zapeklitější je situace v případě, kdy na chybějící peníze přijdete až po několika dnech. Například v historii transakcí ve svém mobilním bankovnictví. Budete se totiž muset do prodejny vydat jak s účtenkou, tak také údaji z bankovnictví, které potvrzují, že vám skutečně byla stržena neadekvátní částka.

Vše prověřujte
Špatně zadaná částka na terminálu ovšem není zdaleka jedinou situací, při které můžete v obchodě nedopatřením utratit mnohem více peněz, než jste počítali. Poměrně často totiž dochází i k tomu, že mají některé druhy zlevněného zboží jinou cenu napsanou na visačce, než která se pak objeví na pokladně při markování. To je leckdy velmi snadné přehlédnout. Hlavně pak v případě, kdy kupujete více kusů různého zboží. Opět ale nejde o to, že by z vás chtěl prodejce lstivě vylákat více peněz, než je nezbytné.
Ne vždy obsluha stihne svůj pokladní systém aktualizovat, a tak se na visačce u zboží objevuje již snížená cena, zatímco v pokladně je stále uvedena ta původní. Nákup tak při nepozornosti může být i o několik stovek, ne-li tisíc korun dražší. U pokladny tedy věnujte pozornost displeji, kde se při načtení čárového kódu vždy objeví cena zboží. Případně si po zaplacení zkontrolujte účtenku a částky porovnejte s těmi uvedenými na visačkách, abyste zbytečně nepřicházeli o své peníze.
Tento problém se častěji vyskytuje v obchodech s oblečením. Narazit na něj ale můžete i v supermarketech, drogeriích anebo třeba i v lékárnách.