Ze Škodovky vyjela jako umouněná Popelka. S přibývajícími lety se proměnila v královnu a klaní se jí celý svět
Jedním z automobilů, které jsou v Česku oblíbené už dlouhá léta, je nepochybně Škoda Octavia první generace. Jedná se o spolehlivé auto, a to je hlavním důvodem, proč na něj lidé dodnes nedají dopustit. A to i přesto, že první kus vyjel z výrobní linky před téměř 30 lety.
Na českých silnicích potkáváme Octavii první generace dodnes, a to v hojném počtu. To samo o sobě dokazuje, jak velmi spolehlivé a praktické auto to je. Víte ale, co stojí za její spolehlivostí, díky které auto neztrácí ani po tolika letech na popularitě?

Jak to celé začalo…
Když se 3. září 1996 slavnostně otevíral nový výrobní závod v Mladé Boleslavi, této velké parády se zúčastnil i tehdejší prezident Václav Havel. Ten přestřihl pásku a oficiálně tak zahájil provoz závodu pro sériovou výrobu legendárních vozů Octavia I. Jen dva dny předtím byla veřejnosti představena zbrusu nová Octavia, kterou pokřtil tehdejší premiér Václav Klaus. Nejspíš nikdo netušil, že bude natolik úspěšná, že se bude vyrábět ještě dlouho, a to i souběžně s druhou generací.
Pracovité auto se spolehlivým motorem, ale nedoceněným vzhledem
Ačkoliv se Octavia první generace velmi povedla, její vzhled lidé příliš neocenili. Byla sice elegantní, ale připadala jim nevýrazná a možná až příliš obyčejná. Neměla žádné výstřední prvky, což je pravděpodobně důvodem, proč se osvědčila spíše jako pracovní auto. Připomínala spíš umouněnou Popelku, která se ale později předvedla jako královna. Z technického hlediska je to totiž skutečně výjimečný vůz.
Octavia měla hodně prvků spojených s luxusnějšími vozy, protože byla postavena na platformě A4 koncernu Volkswagen. Jedničková Octavia tak má mnoho společného s automobily jako jsou Golf IV, Audi A3 a Seaty Leon a Toledo. V praxi to znamenalo, že Octavia dostala osvědčené technologie a komponenty vyrobené pro auta vyšší třídy – například prověřený motor (zejména opěvovaný úsporný 1.9 TDI), podvozek z Golfu IV, kvalitní převodovky, ale také velký kufr a dostatek prostoru pro celou posádku. A co nejspíš všichni víme – do vínku dostala také dlouhověkost. Octavia první generace je dodnes v provozu a pokud se o ni majitelé starají, mohou najet i statisíce kilometrů bez větších potíží. Zkrátka se na své auto mohou spolehnout – a to je jedna z hlavních věcí, kterou si přeje každý majitel auta.
Octavia RS byla vzhledově zajímavější
V roce 2000 se ke klasické Octavii přidala ještě její RS verze, na kterou už se nahlíželo jinak. Ta zaujala svým velkým spoilerem, sportovními nárazníky, výfukem i koly a většími brzdami. Samozřejmostí pak byl vylepšený interiér, zejména sportovní sedačky, volant a další prvky s logem RS.

Octavia RS první generace je snad ještě oblíbenější než její klasická verze, ačkoliv se neprodalo tolik kusů. Ta už ale nesloužila jako pracovní auto, nýbrž jako vůz, ve kterém si řidič užil skvělou jízdu. Za to vděčí zejména lepší ovladatelnosti – tužším pružinám a podvozku, díky nimž měla perfektní odezvu při řízení, snadno zvládala zatáčky a působila stabilně i při vysoké rychlosti. Octavia RS dokázala jet maximální rychlostí až 235 km/h, takže měla i výkonnější brzdové kotouče, aby zvládla bezpečně zastavit z vysoké rychlosti.
Obě verze jedničkové Octavie jsou nepochybně povedené a dnes už je lze sehnat doslova za pár tisíc korun. Existují ale i vzácnější kusy, jejichž cena se může vyšplhat i na vyšší statisíce (například nepoužívaná Octavia s velmi nízkým nájezdem nebo limitovaná edice). To jsou ale opravdové rarity, které jen tak neseženete.