Pokud máte tuhle Škodovku, nikdy ji neprodávejte. Za pár let vám sběratelé utrhnou ruce a zasypou vás miliony
Automobilka Škoda je světoznámá značka, která vyrábí ty nejlepší užitkové vozy na světě. I díky spojení s koncernem Volkswagen může už od 90. let vyvíjet moderní a bezpečné vozy, které mají navíc povedený design. A právě modely z 90. let jsou často raritními vozy, které mají svoji kvalitu a zároveň neotřelý půvab. Velkou část z nich si oblíbili sběratelé, protože některé z modelů nejsou příliš dostupné – vyráběly se totiž v limitovaném množství.
Ke spojení Škody s Volkswagenem došlo už v roce 1991, tedy krátce po revoluci. Hned na to Škoda vytasila první modernější vozy, které se úspěšně dostávaly i na zahraniční trhy. Především šlo o Škodu Favorit v modernizované verzi, Felicii a jedničkovou Octavii.
Výhoda starých Škodovek
Starší ojeté modely Škoda mají jednu obrovskou výhodu. Jsou totiž levné na provoz, protože neobsahují tolik moderních technologií a složité elektroniky jako současná vozidla. Jejich servis je tedy cenově dostupný, a to i díky dostatku náhradních dílů a rychlé práci při řešení potíží.
U některých modelů sice bude chybět takový základ, jako je klimatizace nebo ABS, včetně absence další technologie v podobě předních mlhovek, cyklovače stěračů, osvětlení kufru nebo ostřikovače a stěrače na zadním okně. Pro tento standard je nutné se poohlédnout po modelu s vyšší až nadstandardní výbavou. Ale i tak jsou jízdní vlastnosti a komfort dostačující, pokud řidič dokáže oželet luxus moderních vozů. Bezkonkurenční je pak cena nejen za daný model, ale také za celkový servis, který není nijak náročný. Předpokladem je však ideálně garážované auto, kterému majitel věnoval kvalitní a pravidelný servis. Takové auto pak dokáže vydržet další desetiletí na silnicích.
Která Škodovka může být investiční trefou?
Škodovky z 90. let jsou určeny pro obzvláště nenáročné řidiče, nejčastěji seniory. U mladších ročníků jsou to fajnšmekři, kteří si chtějí pořídit levné, ale „cool” vozidlo, které si můžou jednoduše nechat opravit a vylepšit, včetně instalace moderní navigace.
Vybrali jsme jeden model devadesátkové Škodovky, který stojí za to a při správném servisu a výbavě vám za něj mohou někteří sběratelé v budoucnu nabídnout značné množství peněz. A kdo ví, třeba to za dalších 20 let budou miliony korun. Už teď je totiž tato Škoda považována za pravého veterána.
Řeč je o Škodě Felicii, konkrétně jejím divokém bratříčkovi s názvem Fun. Tento hodně stylový vůz jakoby ani nezapadal do celé porevoluční produkce české automobilky. Takové auto bychom čekali od Italů, Francouzů nebo Američanů. A není divu, protože Felicie Fun vypadala jako auto, které se prohání po plážích Kalifornie nebo po ulicích Miami.
Felicia Fun pochází ze segmentu malých rodinných lifestylových vozidel, která vychází z podobné verze Favoritu. Jde o pětidveřový hatchback, který byl postaven na živých barvách a možnosti využití pick-upové korby nejen pro objemný náklad, ale také pro další sedadla. Škoda Felicia Fun byla ideální do města. Nabízela nízkou hmotnost, příjemnou jízdu a možnost jednoduchých úprav.
Šlo o limitovaný model s omezeným množstvím (bylo vyrobeno jen 4 016 kusů, z toho asi 3 500 bylo určeno k exportu do zahraničí), který na majitele dýchá pozitivní nostalgií. Její exempláře v perfektním stavu jsou velmi vzácné, takže se může jednat o malý klenot. Na českém trhu se za celou dobu prohánělo jen něco málo přes 500 vozů Felicie Fun a velká část z nich zůstala v rukou například řemeslníků.
Problém nastává, pokud se zájemce dostane k Felicii Fun, kterou by původní majitel opatřil amatérským tuningem, což se také často stávalo, včetně špatně provedené repase jednotlivých částí. To může celý vůz znehodnotit.
Pokud tedy chcete mít z Felicie Fun budoucí investici s vysokou hodnotou, cíleně hledejte perfektně zachovaný vůz s nízkým nájezdem, minimem úprav, zato v té nejvyšší možné původní výbavě přímo z továrny. Pak by se cena takového auta mohla za několik desítek let vyšplhat mezi ty nejdražší veterány.
Zdroje: garaz, autosalon, zpravy.aktualne, denik