Tento model Škody byl kdysi hitem, teď se vrací v elektrické verzi. Známe podrobnosti
Návrat legendy, která psala dějiny českého automobilového průmyslu, zaujal fanoušky po celém světě. Automobilka Škoda připravila novodobou podobu kupé 110 R, které se v 70. letech stalo ikonou nejen na československých silnicích.
Tentokrát jde o čistě elektrický koncept, který ale nebude směřovat do výroby. I přesto ukazuje, jak by mohla vypadat sportovní Škoda budoucnosti.
Retro základ, moderní technologie
Škoda 110 R se poprvé objevila v roce 1970 a okamžitě si získala popularitu. Elegantní dvoudveřové kupé bylo vnímáno jako sportovní varianta tehdejších sedanů a dodnes má mezi sběrateli své pevné místo. Nyní, po více než půl století, přichází automobilka s odvážnou vizí, jak by tento vůz mohl působit v éře elektromobility.
Novodobá studie byla navržena v oddělení Škoda Design a zachovává základní linie původního modelu. Typické křivky karoserie, nízká silueta i zadní pohon jsou odkazy na originál. Zásadní rozdíl je ale v technice, protože koncept je navržen jako elektromobil s pohonem zadní nápravy, což jej posouvá do zcela jiné kategorie než vozy, které Škoda aktuálně vyrábí.
Designéři zdůraznili ostré LED světlomety, čisté plochy a moderní prvky, které spojují tradici s futuristickým přístupem. Interiér byl pojat minimalisticky, dominují mu digitální displeje a ekologické materiály.

Nejde o sériový model
Pro zájemce o sportovní Škodu je nutné dodat zásadní fakt – automobilka zatím neplánuje uvést tuto studii do výroby. Jde čistě o designové cvičení, jehož cílem je připomenout slavnou historii značky a ukázat možnosti, které by elektromobilita mohla přinést.
Podobné studie nejsou v automobilovém světě ničím neobvyklým. Výrobci je často využívají k otestování reakcí veřejnosti i k inspiraci pro budoucí generace vozů. V případě 110 R jde navíc o jasné propojení minulosti a současnosti, které má emocionální přesah.
Automobilka sama uvádí, že koncept ukazuje směr, kterým by se mohla ubírat sportovněji laděná vozidla s elektrickým pohonem. Přímé pokračování do produkční verze ale zatím není na pořadu dne.
Ikona československých silnic
Originální Škoda 110 R měla pod kapotou motor o objemu 1,1 litru s výkonem 52 koní, což dnes působí skromně. Přesto se z ní stala legenda, a to nejen díky designu, ale i díky verzi 130 RS, která dominovala evropským soutěžím v rallye. Tento závodní speciál přinesl značce velké úspěchy a dodnes je symbolem motorsportu spojeného se Škodou.

Právě tento odkaz je patrný i na nové studii. Zatímco původní vůz byl symbolem dostupného sportovního auta, současný koncept je spíše vizí budoucnosti. Ukazuje, že i v době elektrifikace lze zachovat emocionální rozměr automobilu a propojit jej s dědictvím značky.
Co studie prozrazuje o budoucnosti
Podle vyjádření designérů je elektrické kupé 110 R také ukázkou možností nové platformy, která by mohla umožnit vznik vozů s pohonem zadní nápravy. Současná nabídka značky je založena převážně na předokolkách a SUV, sportovní kupé v nabídce chybí.
Zda se něco podobného někdy dostane na trh, závisí na zájmu zákazníků i ekonomické realitě. Studie ale ukazuje, že Škoda se nebojí pracovat s odkazem své historie a že hledá cesty, jak nabídnout sportovní charakter i v době, kdy hlavním tématem zůstává elektrifikace a snižování emisí.
Návrat v jiné podobě
Pro fanoušky je jistě lákavá představa, že by se na silnice vrátilo moderní kupé s logem Škoda. Realita je zatím jiná a automobilka tímto projektem spíše testuje reakce a připomíná vlastní historii. Model 110 R v elektrické verzi tedy zůstává jen designovým experimentem, nikoli připravovaným sériovým autem.
Přesto se dá očekávat, že některé prvky designu nebo technických řešení se v budoucnu mohou objevit na jiných modelech. Automobilka tak navazuje na tradici, kdy koncepty slouží jako laboratoř nápadů, z níž později čerpají i běžné vozy.
Zdroje: novinky.cz; garaz.cz; motor1.com