S těmito modely škodovky na STK ani nejezdete. Neprojdou ani náhodou
Jejich čas se pomalu nachyluje. Ačkoliv nostalgie a jednoduchý servis udržely starší škodovky v provozu desítky let, realita technických kontrol je neúprosná. Modely jako Škoda 105, 120, 130, 135, 136, ale i pozdější Favorit, Forman či Felicia mívají zásadní problém projít technickou. Nejde o elektroniku ani motory, ale o stav karoserie.
Většina těchto vozů totiž trpí na rozsáhlou korozi, kterou stanice technické kontroly (STK) nemilosrdně odhalují.
Technická kontrola neodpouští rez
Vozy řady 742, tedy 105/120/130 a jejich odvozeniny, byly v 70. a 80. letech symbolem československého motorismu. Dodnes se najdou nadšenci, kteří je udržují v provozu. Jenže plech, ze kterého byly vyráběny, nebyl nijak zvlášť chráněn proti korozi. A i když někdo strávil hodiny broušením a natíráním podvozku, vnitřní dutiny zůstávaly nechráněné. Typickou slabinou je spodek prahů, podlahy a přední části lemů blatníků.
Technici dnes hodnotí především bezpečnost vozidla. Koroze v nosných částech karoserie znamená konečnou. U škodovek z dob socialismu se navíc často objevují domácí opravy, navařené plechy nebo vyřezávání prorezlých dílů. Tyto úpravy ale neprojdou, pokud nejsou provedeny odborně a doloženy dokumentací.

Favorit a Felicia už mají své roky
Škoda Favorit a jeho varianty Forman a Pick-up představovaly přechod mezi socialistickou a moderní érou automobilky. I tyto modely však stárnou. I přes svou jednoduchost a dostupnost náhradních dílů už mnohé z nich nevyhovují dnešním požadavkům na stav vozidla. Závažným problémem je koroze pod prahy a na podlahových částech karoserie, která postupuje skrytě a bez důkladného ošetření způsobí, že auto neprojde technickou.
Závažnější je situace u Felicií, které se vyráběly do roku 2001. Nejmladší z nich tak mají přes 20 let. To znamená, že i ty nejzachovalejší už často bojují s oslabením konstrukce, rezem na kritických místech a únavou materiálu. Častými problémy bývá napojení náprav, výztuhy nebo příčky rámu. I dobře servisovaný vůz tak může být zamítnut kvůli korozi v místech, která nejsou snadno přístupná ani běžně viditelná.
Řidiči se občas setkávají s tím, že technik na STK doporučí vozidlo odhlásit z evidence. To se týká zejména vozů, kde už nosné části vykazují perforaci, která ohrožuje stabilitu konstrukce. Kombinace starého laku, oprýskaného podvozku a neodborných zásahů způsobuje, že ani jinak provozuschopný vůz technickou neabsolvuje.

Proč stará auta končí na STK
Důvodem, proč mnohé z těchto vozů technickou neprojdou, není jen jejich stáří. Podstatnou roli hraje zpřísnění kontrol. Dnešní technické kontroly se zaměřují na celistvost karoserie, přesnost geometrie i pevnost svárů. Hodnotí se nejen funkce vozidla, ale i jeho konstrukční bezpečnost. U starších škodovek, které nebyly konstruovány s důrazem na dlouhou životnost karoserie, jde o kritický problém.
Při kontrole je vozidlo zvednuto, technik kontroluje nejen viditelné části, ale také dutiny, svarové spoje a případné stopy po domácích opravách. Pokud je pod nápravou tmel a pod ním se objeví koroze, auto prostě neprojde. Někteří řidiči se pokoušejí najít „vstřícnější“ STK, ale díky centralizovanému systému lze výsledky zpětně dohledat. Přísná pravidla tak platí plošně a nelze je obejít.
Text tak uvádí titulek na pravou míru. Neznamená to, že staré škodovky automaticky neprojdou STK. Znamená to, že bez kvalitní péče, antikorozní ochrany a odborných oprav nemají šanci obstát v současných nárocích na technický stav vozidla. Zejména karoserie a nosné části jsou u těchto modelů nejzranitelnější. Jejich éra se tak zřejmě pomalu chýlí ke svému konci.