Poláci děkují Čechům: Toto je nejkrásnější dárek, co jsme dostali za 130 let
Chtělo by se říct, vlastně se nic nestalo, z pohledu motoristů se toho ale událo víc než dost. Do Polska totiž dorazil přímo od nás fenomén, na jaký Poláci – ale nejen oni – čekali dlouhých 130 let.
Když se podíváme do historie česko-polské spolupráce, nenajdeme v ní příliš mnoho momentů, které by u našich severních sousedů vyvolaly takové emoce, jako právě teď. Do Polska se totiž dostala jedna z novinek tuzemské produkce, která se během pár dnů stala hitem i symbolem technické vyspělosti. Polská média nešetří chválou, fanoušci jej chodí okukovat do autodomů. Co způsobilo takový rozruch?
Legenda na čtyřech kolech
Je to nedávno představená Škoda Kodiaq RS, o které se mezi polskými fanoušky aut mluví. Pod kapotou vrčí dvoulitrový benzínový motor 2.0 TSI, podvozek je ostřejší než kdy dřív a akcelerace připomíná spíš sportovní vůz než rodinné SUV. Když si k tomu přidáte objemný kufr, izolovaná skla, prémiové materiály i chytře navržený interiér, hned je jasnější, že polské nadšení není žádná nafouknutá mediální bublina.

Dárek k narozeninám Škodovky
Polskými motoristickými fóry i weby se šíří nadšení z auta, na jaké se podle nich čekalo 130 let. Přesně tolik let totiž letos uplyne od založení slavné automobilky Škoda. V roce 1895 založili Václav Laurin a Václav Klement podnik na výrobu jízdních kol, který se postupně vypracoval na jednoho z předních výrobců automobilů. Za léta své existence představila Škodovka několik modelů aut včetně jejich limitovaných verzí, podle odborníků je ale nová Škoda Kodiaq RS tím nejlepším.
Design, který má styl
Nový Kodiaq RS si nezískává fanoušky jen svým výkonem, ale i samotným designem. Ten totiž působí jako z jiného světa. Mohutná silueta s délkou téměř 4,8 metru, černé detaily a 20palcová kola vytvářejí dojem, že máte co do činění s luxusním kombíkem vyšší třídy. Přesto však zůstává Kodiaq věrný své podstatě. Je to SUV s terénní duší a ambicemi podávat sportovní výkony.

Interiér plný překvapení
Jednou z největších pochval, které Poláci udělili novému Kodiaqu, je kombinace digitálních funkcí s analogovým duchem. Tam, kde jiné značky sázejí na přemíru dotykových ploch, Škoda našla rozumný kompromis. Smart Dials, tři multifunkční otočné ovladače pod centrálním displejem, vám umožní ovládat klimatizaci, hlasitost a další funkce jednoduše, jak jsme zvyklí ze starších aut. Díky tomu odvádí méně pozornosti a řidič se může nadále plně soustředit na jízdu. Zkrátka chytré auto pro obyčejné lidi.
Sedm míst a prostor jako v kině
Sedmimístná verze Kodiaqu zaujme hlavně velké rodiny. Nečekejte ale, že tu budete namačkáni jeden na druhého, naopak. Interiér připomíná spíš byznys třídu v letadle, každý cestující má dostatek svého místa. Výrobce myslí i na další pohodlí, všechny sedačky jsou vyhřívané, ergonomické a z každé sedačky lze dosáhnout na USB zdířku. Dvouúrovňová loketní opěrka je už jen takovou třešničkou na dortu komfortu.
Tohle SUV si zaslouží potlesk
Překvapivá je i cena za RS verzi Kodiaqu. V porovnání s tím, co celý vůz nabízí, je totiž překvapivě nízká a když se podíváte na konkurenční auta, je to trefa do černého. Není proto divu, že Poláci mluví o revoluci na evropském trhu s SUV.