Proč staré škodovky vydrží víc než nové? Odpověď vás překvapí
Nová auta jsou nabitá moderními technologiemi a jejich výrobci slibují větší komfort, delší dojezd, menší spotřebu i ekologičtější provoz. Obecně je pokrok ve vývoji automobilů oproti minulosti jasně patrný, zejména v zahraničí. Přesto starší auta v mnoha ohledech nová předčí a jsou tak předmětem zájmu nejen z nostalgie po časech minulých, ale i mezi kupci ojetých vozů.
Mnozí řidiči i dnes preferují starší škodovky před nejnovějšími modely jako Kodiaq, Elroq nebo Enyaq. Důvodů k tomu je spousta, většina z nich se ale týká buď legendární spolehlivosti starších aut, nebo některých omezení, která určuje výrobě nových aut současná legislativa.
Spolehlivost a jednoduché opravy
Domácí automobily značky Škoda patří v České republice dlouhodobě mezi nejpopulárnější auta. A to jak na trhu zcela nových, tak i ojetých vozů. Úspěch škodovek v bazarovém prodeji je zaručen jejich vysokou kvalitou a dlouhou životností. I když si koupíte dvacet let starou Octavii, tak víte, že pokud se o ni předchozí majitelé dostatečně dobře starali, stále na ni bude spoleh.
Čeští řidiči zkrátka nedají na naše škodovky dopustit. Obrovské oblibě se stále těší zejména široce dostupné Fabie a Octavie. Jejich síla tkví zejména v jednoduchosti konstrukce, díky menšímu množství elektroniky ve starších vozech méně často dochází k poruchám, které by nedokázal vyřešit pár šikovných rukou doma v garáži. Kvalitní motory a snadná údržba znamenají velice dlouhou životnost těchto aut, kterých stále na českých silnicích potkáváme veliké množství. Zeptáte-li se českých řidičů, mnoho z nich stále ještě neopustila láska k těmto jednoduchým legendám českého automobilismu.
Moderní vozy musí plnit složitá pravidla
Nejaktuálnější auta, která vyjíždějí ze Škodovky bezesporu nabízí mnohem větší komfort a pokročilejší technologie než zmiňované Fabie a Octavie z nultých a desátých let. Se složitými systémy však přichází i řada problémů, které některé řidiče od koupě zbrusu nového auta odrazují.

Čím dál přísnější emisní normy mají za cíl chránit životní prostředí, což je nezbytné. Normy vznikají v rámci legislativního procesu Evropské unie a všechny automobilky, které mají zájem prodávat svá auta na území Evropy, se proto musí těmito pravidly řídit. To se samozřejmě týká i české firmy Škoda. Pro výrobce to však znamená složitější výrobu, složitější systémy a s tím také rostoucí náklady na výrobu nových aut a možnost poruchy komplikovaného systému.
Až v roce 2009 byly například povinně zavedeny filtry pevných částic DPF, které zachycují největší nečistoty z výfukových plynů. Později také většina vozů musela zavést systém využití AdBlue, jehož cílem je omezit množství vypuštěných oxidů dusíku vznikajících při spalování paliva. Mnoho řidičů si v nových autech navíc stěžuje na automaticky přednastavený start-stop systém, který automaticky vypíná motor při zastavení a automaticky startuje, když se řidič chystá pokračovat v jízdě.
Starší škodovky jsou jistota
Úspěch starších škodovek v bazarech je zcela oprávněný. Podíváme-li se pouze na příklad Škody Octavie, můžeme bez nadsázky hovořit o královně českých silnic. Ikonické auto patří mezi nejoblíbenější a nejprodávanější auta v naší republice. Ať už se jedná o první, druhou nebo třetí generaci, pokud sáhnete po Octavii, chybu neuděláte.

Dostupnost náhradních dílů je velmi vysoká a výběr v bazarech rozmanitý. Jestliže ve vás nové vozy kvůli množství technologických vychytávek a systémů vzbuzují spíše nervozitu a máte rádi jednoduché, přímočaré a manuální ovládání vašeho vozu, rozhodně se nebojte po některém starším modelu Škody sáhnout.
Zdroje: tipcars.com; autolexicon.net; consilium.europa.eu