Necháte auto u stojanu a jdete na kafe? Od ledna vám může přijít pokuta za překážení
Majitelé elektromobilů se stále častěji setkávají s pravidly, která mají zajistit efektivnější využití nabíjecích stanic. S rozvojem elektromobility totiž narůstá potřeba regulace času, po který jsou nabíjecí stojany blokovány – ať už připojeným vozidlem nebo těmi, která jsou již plně nabita.
Co to znamená pro řidiče? Nejen že musí své vozy nabít v určené lhůtě, ale také ihned přeparkovat. Jinak je čekají nepříjemné poplatky, které mohou vyšplhat až do tisíců korun.
Poplatek za zbytečné blokování
Nabíjecí stanice, původně vnímané jako náhrada tradičních čerpacích stanic, nyní zavádějí poplatky za „parkování bez důvodu“. Například Tesla účtuje poplatek za každou minutu, kterou auto po ukončení nabíjení zůstane připojeno k jejich Superchargeru. Pokud je stanice obsazena více než z poloviny, poplatek činí 10 Kč za minutu, při plné obsazenosti dokonce 20 Kč. To znamená, že i obyčejná zastávka na kávu nebo záchod se může prodražit.
Podobná pravidla mají i ostatní provozovatelé. ČEZ u svých ultrarychlých nabíječek účtuje 2 Kč za minutu po 45 minutách nabíjení, a to bez ohledu na denní dobu. U pomalejších stanic je tato lhůta prodloužena až na osm hodin. Podobně přistupují k regulaci PRE a E.ON, které mají své vlastní sazby za překročení maximální doby nabíjení.
Regulace pro všechny
Proč se tato pravidla zavádějí? Odpověď je jednoduchá – efektivita a ohleduplnost. Provozovatelé chtějí zabránit situacím, kdy nabíjecí stanice blokují plně nabité vozy, čímž se znemožňuje dobíjení dalším uživatelům. Tento problém se týká nejen České republiky, ale i zbytku světa, kde elektromobily stále více přebírají silniční provoz.
Podle mluvčího společnosti ČEZ Martina Schreiera tato opatření směřují k větší odpovědnosti řidičů. „Chápeme to jako výchovné opatření směřující k větší vzájemné ohleduplnosti řidičů,“ uvedl Schreier.
Co dělat, abyste neplatili zbytečné poplatky?
- Sledujte notifikace: Moderní elektromobily informují řidiče prostřednictvím mobilních aplikací, kdy je baterie plně nabitá. Včasné odpojení vozu vám ušetří peníze.
- Plánujte čas: Pokud víte, že nebudete schopni auto po dobití přeparkovat, raději využijte pomalejší nabíječky na delší dobu nebo nabíjejte doma.
- Buďte ohleduplní: Nechte nabíjecí místo volné, jakmile je nabíjení dokončeno, a pomozte tím ostatním řidičům.
Příběhy z praxe
Někteří řidiči už na nová pravidla tvrdě doplatili. Například majitel Volkswagenu ID.3, který své auto nechal stát na pomalé nabíječce několik dní, zaplatil za blokaci téměř 8 000 Kč. Další z řidičů Tesly musel při nabíjení v plně obsazené stanici uhradit poplatek 20 Kč za minutu, což během pouhých dvou hodin znamenalo výdaj přes 2 000 Kč.
Blokování nabíjecích míst může být v některých případech považováno za přestupek, pokud je nabíjecí stanice označena jako místo určené výhradně k dobíjení. Řidiči by se tak mohli vystavit nejen pokutám od provozovatele nabíječky, ale i sankcím ze strany policie.
- Pokud je nabíjecí stanice označena dopravním značením: Mnohá místa určená k dobíjení elektromobilů jsou označena dopravními značkami, například „Parkoviště s možností dobíjení elektromobilů“ (IP12e) nebo „Vyhrazené parkoviště“ (IP11a) s dodatkovou tabulkou. Pokud řidič toto značení nerespektuje a místo blokuje, může se jednat o přestupek podle zákona č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích. Policie nebo obecní strážník by pak mohl situaci řešit například udělením pokuty.
- Porušení místní vyhlášky: Některé obce a města mohou mít vyhlášky, které přímo regulují využití nabíjecích stanic. Pokud řidič takovou vyhlášku poruší, může být za to rovněž sankcionován.
- Sankce od provozovatele: Pokud jde o pokuty či poplatky za blokování nabíjecí stanice provozovatelem, ty vycházejí spíše ze smluvních podmínek mezi uživatelem a provozovatelem nabíjecí infrastruktury. Tyto sankce však nemají přímou souvislost s policí.
Policie může udělit sankci, ale pouze v případech, kdy je jasně označeno, že jde o místo vyhrazené pro nabíjení elektromobilů, a toto značení řidič porušuje. Na druhou stranu pokuty od samotného provozovatele nabíječek jsou smluvní a neřeší je policie.
Budoucnost nabíjecí infrastruktury
Problém s blokováním nabíjecích míst se do budoucna zřejmě ještě více vyostří. S rostoucím počtem elektromobilů na silnicích se zvyšuje poptávka po dobíjecí infrastruktuře. Energetické společnosti se proto snaží stavět nové nabíječky, ale zároveň zajišťují, aby ty stávající byly maximálně využívány. Například Tesla plánuje zavést technologii, která by umožnila plně nabitým vozům automaticky odjíždět z nabíječek, což by mohlo tento problém částečně vyřešit.
Zatím je ale na řidičích, aby si osvojili pravidla efektivního nabíjení a vyhnuli se zbytečným poplatkům. Moderní doba si žádá moderní přístup – a elektromobilita není výjimkou.