Když muž přijel na rande touto škodovkou, žena byla jeho. Porsche východního bloku měli jen největší frajeři
Škoda 110 R nebyla jen obyčejnou dvoudveřovou verzí standardního sedanu. V době, kdy se na silnicích socialistických států pohybovala především praktická auta bez špetky sportovnosti, působilo tohle elegantní kupé jako zjevení.
Dlouhé dveře, zkosená střecha, šikmé zadní okno a uprostřed nápis „ŠKODA“. Muži, kteří s ní přijeli na rande, působili na tehdejší dobu opravdu stylově. A právě proto se tomuto vozu začalo přezdívat Porsche východního bloku.
Kupé s tváří, která se nezapomíná
Představení proběhlo v roce 1970 na strojírenském veletrhu v Brně. Škoda 110 R se zařadila mezi nejpřitažlivější auta vyráběná v tehdejší ČSSR. Byla určena těm, kteří nechtěli klasický sedan ani kombi, ale hledali něco s duší sportovního vozu. I když její parametry dnes už nikoho neoslní, tehdy šlo o velmi atraktivní nabídku: motor vzadu, pohon zadních kol, nízká stavba a aerodynamický design.

Pod kapotou měla 110 R čtyřválec o objemu 1,1 litru s výkonem 46 kW, s nímž vůz dosahoval rychlosti až 145 km/h. Na tehdejší dobu výborné, zvláště když přihlédneme k tomu, že většina ostatních vozů měla konstrukčně jednodušší koncepci. Díky pohonu zadních kol a poměrně vyváženému rozložení hmotnosti vůz překvapil dobrými jízdními vlastnostmi. Byl oblíbený i mezi mladými řidiči, kteří s ním zkoušeli první ostřejší jízdy a snili o závodních tratích.
Auto frajerů i závodních úprav
Už od začátku bylo jasné, že 110 R nemá být masový model, ale spíše stylová alternativa ke klasickým vozům. Výroba probíhala až do roku 1980 a celkem vzniklo 56 902 kusů. To není mnoho, zvlášť když uvážíme, že více než polovina produkce šla na export, mimo jiné i do Velké Británie, Belgie, Itálie nebo Austrálie. V Československu se tak 110 R stala poměrně vzácným vozem a kdo ji měl, byl nepřehlédnutelný.
Z tohoto modelu vycházely i slavné deriváty. Nejznámější je bezesporu Škoda 130 RS, závodní vůz, který si získal mezinárodní respekt a řadu vítězství, například v rallye Monte Carlo 1977 ve své třídě. Ačkoliv sdílela s modelem 110 R především základní rysy karoserie, právě díky sportovním úspěchům 130 RS přispěla k upevnění pověsti celé modelové řady jako „Porsche východního bloku“. Přezdívka vznikla nejen kvůli zadnímu pohonu, ale i kvůli siluetě karoserie, která připomínala tehdejší vozy značky Porsche.
Zajímavostí je, že řada vozů 110 R byla po letech upravena ve stylu tzv. restomod, kdy klasický vzhled zůstal, ale technika byla doplněna moderními prvky nebo zcela nahrazena. Vznikly tak unikátní projekty, které dokazují, že design 110 R je nadčasový a i po více než 50 letech dokáže nadchnout automobilové nadšence.

Vzpomínky, které voní benzínem
Pro mnoho Čechů byla 110 R symbolem automobilového snu. Nejen že měla design, který poutal pozornost, ale také reprezentovala určitý status. Muž, který si mohl dovolit kupé, byl často dobře situovaný nebo měl správné kontakty. Na rande s tímto vozem se zářivou oranžovou karoserií nebo sportovní černou kapotou se prostě nezapomínalo. Byl to vůz, který vzbuzoval emoce.
Dnes je Škoda 110 R vyhledávanou klasikou. Cena dobře zachovalých nebo profesionálně renovovaných vozů běžně přesahuje 500 tisíc korun, u nejzajímavějších exemplářů i více než 700 tisíc. V kombinaci s rostoucím zájmem o youngtimery se tak stává nejen sběratelskou raritou, ale i hodnotnou investicí.
Škoda 110 R tak není jen další kapitolou v historii mladoboleslavské automobilky. Je symbolem doby, kdy i za železnou oponou vznikalo něco, co dokázalo oslovit nejen technikou, ale i emocemi. A právě to dělá z této škodovky legendu, kterou si mnozí dodnes pěstují v garážích jako svůj největší poklad.