Felicii vlastnilo 400 000 Čechů. Tahle ale byla jiná! Pamatujete si limitovanou sérii pro mimozemšťany?
Škoda Auto čas od času uvádí na trh vozidla, která se vymykají normálu. A činí tak už několik desítek let. Věděli jste, že jeden takový vůz představila i v 90. letech? Říkalo se o něm, že je autem pro mimozemšťany.
Česká automobilka Škoda Auto sem tam ráda experimentuje. V posledních letech například ukázala několik konceptů vozidel budoucnosti. V minulosti ovšem nezůstávalo jen u konceptů a vskutku netradiční auta si zákazníci mohli i zakoupit a prohánět se v nich nejen po českých silnicích. Zpravidla se ale tyto vozy vyráběly jen v omezeném počtu.
Auto pro mimozemšťany
Jedním takovým zvláštním autem byla Felicia Fun. Kdo ji viděl na vozovce, nevycházel z údivu. Jak už název tohoto modelu napovídá, design auta vycházel z klasické Škody Felicie. Šlo o sportovní model určený k zábavě a pro trávení volného času. Typická pro ni byla „useknutá” zadní část, kde se za sedadly řidiče a spolujezdce nacházel otevřený ložný prostor. Šlo tedy o pick-up.
Jenže tím to nekončilo. Felicia Fun byla výjimečná v tom, že se pomocí propracovaného mechanismu zadní stěna kabiny auta dala posunout dozadu, díky čemuž vznikl prostor i pro dvě další sedadla. Nevýhodou však bylo, že právě tyto sedačky nezakrývala střecha. Když už jste tedy chtěli svézt větší skupinu lidí, bylo zkrátka nutné, aby venku panovalo příznivé počasí. I kvůli tomuto prvku se mezi lidmi začalo vozidlu brzy přezdívat „auto pro mimozemšťany”.

Ne pro každého
Felicia Fun se dostala do prodeje v roce 1995. Vyráběla se celkem 5 let, během kterých se do autosalonů dostalo dohromady 4 016 kusů. Jakmile se auto ukázalo veřejnosti, okamžitě vzbudilo velký zájem a zejména pak mladí lidé po něm začali okamžitě toužit. Mělo to ale dva velké háčky.
Tím prvním z nich byla skutečnost, že spousta vyrobených kusů putovala do zahraničí. Populární bylo auto zejména ve Velké Británii, kam nakonec Škoda vyvezla dvakrát více vozů, než původně plánovala. A druhým, tím možná ještě větším úskalím, byla cena. V té nejzákladnější výbavě Felicia Fun stála zhruba 305 000 korun. Jen pro představu: tato částka odpovídá dnešním cca 800 tisícům korun. Šlo o vůbec nejdražší felicii, která se vyráběla.
Sběratelský kus
Jestliže se vám ale poštěstilo nějaký kus získat, a to zejména v typické žluté barvě, vězte, že máte doma unikátní sběratelský předmět, za který jsou sběratelé ochotni štědře zaplatit. Pakliže je vozidlo ve velmi dobrém stavu, lze na něm utržit klidně i více než 300 tisíc korun. V bazarech však najdete spíše takové kousky, které vyžadují spoustu práce a péče. Ty koupíte za cenu okolo 100 tisíc korun.
Pravda je ale taková, že zakoupené vozy ve špatném stavu možná vůbec nikdy do původní podoby neopravíte. Pochopitelně totiž chybějí náhradní díly, které jsou na českých bazarech k dostání jen v extrémně omezeném počtu. Nadějí by případně mohly být nějaké zahraniční portály, avšak šance najít neponičené díly, na kterých se nějakým způsobem nepodepsal zub času, je prakticky mizivá.

Nebyla první
Škoda se snažila o výrobu pick-upů několikrát. A Felicia Fun nebyla první. Ještě před ní se totiž vyráběl pick-up, který vycházel z Favoritu. Nesl prostý název Favorit Tremp. Celkem se jej vyrobilo na 70 tisíc kusů. Výroba skončila v roce 1995, kdy model Tremp nahradil právě model Fun.
O obnovení pick-upů se Škoda pokoušela ale i o mnoho let později, kdy vznikl prototyp Škody Fabia. Takového zpracování se pak mělo dočkat i SUV Škoda Yeti. V tomto případě ale nakonec šlo jen o nerealizovaný projekt.