Felicií byly v devadesátkách plné silnice. Tato unikátní varianta vám nejspíš unikla. Teď se prodává za cenu nové Tesly
Možná si pamatujete ještě na devadesátky, kdy byly silnice plné škodovek Felicia. Každý měl nějakou. Combi, pick-up, zelenou, vínovou, sem tam zrezlou. Jenže zatímco většina z nich dnes živoří po bazarech nebo se proměnila v květináče na zahrádkách, jedna speciální verze dnes hlásí návrat na výsluní. A to s cenovkou, ze které spadne čelist i majiteli Tesly. Dámy a pánové, seznamte se: Felicie MTX Cabrio – český jednorožec mezi auty.
MTX je zkratka, kterou většina lidí přejde bez povšimnutí. Ale v automobilových kruzích jde o něco jako AMG pro Škodovku, sportovní úpravy, limity neexistují. Firma Metalex (MTX) si v 90. letech troufla na husarský kousek: přetvořit obyčejnou Felicii na čtyřdveřový kabriolet, a ještě k tomu s ochranným obloukem. Výsledkem byl elegantní hybrid mezi vozem na nedělní projížďku a praktickým rodinným autem. Tedy aspoň teoreticky.

Vyrobilo se jich prý pouze 30 až 40 kusů, takže většina řidičů si tohoto ocelového exota možná nikdy ani nevšimla. Vzhledem připomínal něco mezi Volkswagenem Golf Cabrio a tuningovou verzí rodinného vozu z paneláku. Ale co je důležité, bylo to české, stylové, raritní a dnes neuvěřitelně drahé.
Vyráběly se dva typy:
Motor 1.6 – 1,6 l, 55 kW/75 PS, 135 Nm, manuál 5-rychlostí, 4‑dveřový kabriolet
Motor 1.3 – 1,3 l, 50 kW/68 PS, 106 Nm, manuál 5-rychlostí, stejné karoserie
Výroba: cca 30–40 kusů, ruční montáž s důrazem na exkluzivitu
Modely byly spíš limitované edice než sériová výroba – to se odrazilo na ceně i pověsti.
Od feliny k legendě
Nedávno se jeden z těchto kousků objevil v nabídce za téměř 800 000 Kč, což už není jen cena za nějakou Feldu s plátěnou střechou. Pokud připočítáme sběratelskou hodnotu, raritu a nával nostalgie u pamětníků, klidně se můžeme bavit o ceně kolem jednoho milionu korun. Tedy víc než za Teslu Model 3 v základní výbavě.
Co za to dostanete? Kromě klasické techniky z Felicie 1.3 (ano, motor na škubání, ale odolný jako pěst dělníka) taky stylový interiér s typickými plastovými výdechy ventilace, čtvercovými budíky a řadicí pákou v kůži. A hlavně jízdu s větrem ve vlasech. Doslova. Třívrstvá textilní střecha je sice parádní retro, ale proti dešti občas protestuje hlasitěji než spolujezdec v ostré zatáčce.
Retro je drahé a sexy
Dnes tahle Felicie není jen autem. Je časovou kapslí do devadesátek. Do doby, kdy byl žvýkačkový Pedro platidlem mezi dětmi, Pavel Trávníček moderoval Bingo a Felicie byla snem každého řidiče východního bloku.

V době, kdy se moderní auta předhánějí v počtu displejů a funkcích typu automatický ohřev sedačky podle nálady řidiče, působí tahle ručně upravovaná škodovka jako dýchánek z jiného světa. MTX Cabrio dnes přitahuje pozornost sběratelů nejen z Česka, ale i ze zahraničí. A není se čemu divit. Originální český kabriolet vzniklý v garáži a pod tlakem kreativity nemá v evropském kontextu obdoby.
Kdo má doma poklad?
Pokud tedy máte někde ve stodole zaprášenou Felicii MTX Cabrio, zpozorněte. Můžete totiž sedět na pokladu. Možná nemá elektrická okna ani automatickou klimatizaci, ale rozhodně má příběh, který žádná moderní Tesla nenabídne. A když k tomu přihodíte pár dobových samolepek a originální poklice, sběratelé vám utrhnou ruce.