Chtěl jsem si koupit škodovku. Kamarád automechanik se zděsil a řekl věc, že jsem si to rozmyslel ve vteřině
Škoda Auto má v České republice mimořádné jméno. Její vozy jsou oblíbené pro svou dostupnost, rozumné provozní náklady i širokou servisní síť. Přesto i tato značka má ve své historii období, kdy vývoj jednoho konkrétního motoru způsobil řadě majitelů starosti.
Mluvíme o jednotce 1.2 TSI typu EA111, která kvůli slabým rozvodům dokázala i fanouška škodovek rychle zchladit.
Jedna věta a bylo po nadšení
Když jsem si začal vybírat ojeté auto, padla volba na Octavii nebo Fabii. Značku Škoda jsem měl spojenou s rozumnou kvalitou a spolehlivostí. S tímto výběrem jsem se svěřil svému kamarádovi, který přes deset let pracuje jako automechanik. Jeho první reakce mě doslova šokovala: „Jen mi neříkej, že to má motor 1.2 TSI! To jsou ty s těmi řetězy, co vydrží míň než zimní pneu.“ Znejistěl jsem.
Nebylo to jen varování ze zvyku. První generace motoru 1.2 TSI (EA111), nasazovaná zhruba od roku 2009 do poloviny dekády, totiž opravdu trpěla zásadním problémem s rozvodovým řetězem. Mnoho řidičů se dostalo do situace, kdy se motor začal ozývat kovovým zvukem, což byl jasný signál, že se řetěz vytahuje a může přeskočit. To obvykle znamenalo fatální poškození motoru. A nešlo o ojedinělé případy. Potvrzují to desítky diskuzních vláken a zkušeností nejen na českých fórech.

Proč byl motor EA111 zrádný?
Motor 1.2 TSI EA111 měl být pokrokový: čtyřválec, přeplňování, přímé vstřikování a slušný výkon při nízké spotřebě. Jenže právě rozvodový řetěz byl navržen příliš úsporně. Měl tendenci se vytahovat už po 50–70 tisících kilometrech, což je mnohem dříve, než bývá u řetězových pohonů běžné.
Podle mechaniků a odborníků na ojetiny nebyl hlavní problém v samotném materiálu řetězu, ale v celkovém návrhu rozvodového mechanismu, včetně napínáku a mazání. Při delší jízdě v nízkých otáčkách, častých startech a městském provozu se celá soustava nadměrně opotřebovávala. Některé vozy vydržely bez problémů i 150 tisíc kilometrů, jiné musely měnit rozvody po třetině této vzdálenosti.
Řešení přišlo, ale chvíli trvalo
Škoda ani koncern VW neignorovali stížnosti. Od přibližně roku 2012 začaly přicházet modifikace, které zahrnovaly pevnější napínáky, jiný tvar řetězu i změny softwaru. Definitivním řešením byl přechod na novou generaci motoru s označením EA211, který už místo řetězu používá klasický ozubený řemen. Ten sice vyžaduje výměnu, ale není tak náchylný k náhlému selhání. V testech i reálném provozu se tento novější motor ukázal jako výrazně spolehlivější.
Mechanici doporučují: pokud se u ojeté Fabie, Octavie nebo Roomsteru s motorem 1.2 TSI prokazatelně neměnily rozvody, je nutné počítat s tím, že výměna může být blízko. Zvuk chrastění po startu je červená vlajka. Na druhou stranu u motorů po roce 2013 (nebo těch, které už měly nové rozvody v rámci svolávacích nebo garančních oprav) je šance na potíže výrazně menší.
Zkušenost zneklidní, ale značka obstojí
Není fér hodnotit celou automobilku podle jednoho problematického motoru. Škoda Auto vyrábí řadu modelů, které patří mezi nejspolehlivější ve své třídě. Octavia III 1.2 TSI (už s motorem EA211) je odborníky chválena za tichý chod, úspornost a odolnost. Stejně tak současná Fabia s litrovým tříválcem dokáže překvapit dynamikou i provozními náklady. Není bez zajímavosti, že podle hodnocení zahraničních majitelů se například Fabia Combi 1.0 TSI drží i po letech ve výborné kondici a lidé si ji chválí pro nízké náklady na servis.

Kamarád měl pravdu, že na motor EA111 je třeba dát si pozor. Ale díky jeho radě jsem si mohl zvolit model s novější a spolehlivější jednotkou. A zůstalo u značky Škoda, protože si jí stále vážím. Jejím největším plusem zůstává kombinace dostupnosti, promyšlené konstrukce a rozumného servisu.
Na co si dát pozor při koupi
Koupě ojetého vozu s motorem 1.2 TSI EA111 nemusí být automaticky špatné rozhodnutí. Klíčem je vědět, co hledat. Tady je několik bodů, na které upozorňují odborníci v diskuzích:
- Slyšitelný zvuk řetězu při startu – znamení opotřebení.
- Nepravidelný chod motoru za studena – může být důsledkem přeskočení řetězu.
- Nedostatek záznamů o výměně rozvodů – vysoké riziko nákladné opravy.
- Modelový rok 2012 a dříve – větší pravděpodobnost výskytu původních slabých komponent.
- Přechod na motor EA211 od roku 2013/2014 – poznáte podle řemenového rozvodu, ne řetězového.
Je pravda, že kamarád mě jednou větou vystrašil natolik, že jsem přestal zvažovat model s tímto konkrétním motorem. Ale zároveň mi tím otevřel dveře k informovanému výběru. Místo toho, abych zanevřel na celou značku, jsem zvolil jinou variantu a Škodě zůstal věrný.
A to je možná nejdůležitější pointa: i přes jeden problémový motor zůstává Škoda Auto mezi těmi výrobci, které si udržely dobré jméno. Díky rozsáhlé servisní síti, dostupnosti dílů a oblibě mezi českými řidiči má značka stále co nabídnout. Stačí jen vědět, na co si dát při výběru auta pozor.