„Život na Marsu byl nalezen už v roce 1976. NASA to tají,“ říká bývalý astronaut

Život na Marsu. Tato tři slova stačí k tomu, aby si každý udělal dvojí obrázek. Bývalý vědec NASA Gilbert Levin pracoval na historické misi Viking na Mars v roce 1976, při níž NASA poprvé přistála se sondou na povrchu rudé planety. Levin publikoval v časopise Scientific American článek s názvem „Jsem přesvědčen, že jsme v sedmdesátých letech našli důkazy o životě na Marsu“.

Levin byl hlavním řešitelem experimentu Labeled Release (LR). LR zahrnoval tzv. „očkování“ marťanské půdy živinami. Poté se hledaly známky metabolismu, které by mohly naznačovat přítomnost mikrobiálního života.

Podle Levinovy analýzy objevila dvojčata ze sond Viking známky mikrobiálního dýchání, což naznačovalo přítomnost života na zdánlivě pusté planetě. Jiné experimenty sondy Viking však nenašly žádné důkazy o přítomnosti organických molekul v půdě, jak píše server CNet.

NASA se k Vikingům vrátila v roce 2016, kdy digitalizovala data z mikrofilmů mise. „Vědecký tým se domníval, že data LR byla zkreslena nebiologickou vlastností marťanské půdy, což vedlo k falešně pozitivnímu výsledku,“ uvedla NASA. „Ačkoli spory pokračují, tento názor zůstává konsenzuální.“

Levin svou práci a přesvědčení propaguje již několik let, včetně toho, že v roce 2016 publikoval článek v časopise Astrobiology spolu se spoluexperimentátorkou LR Patricií Ann Straatovou. V článku uvádějí své argumenty pro přesvědčení, že Viking pozitivně identifikoval dochovaný mikrobiální život na Marsu.

Zdroj: cnet.com, blogs.scientificamerican.com