Zbaví se Evropa závislosti na dovozu bateriových článků z Číny?

Evropa má potenciál plně se spolehnout na domácí výrobu bateriových článků od roku 2027 a uspokojit své požadavky na baterie pro elektromobily a skladování energie bez dovozu z Číny. Vyplývá to z nejnovější prognózy společnosti Transport & Environment (T&E).

Evropská nevládní organizace dále odhaduje, že v roce 2030 budou mezi společnosti s největší výrobou bateriových článků na kontinentu patřit CATL, Northvolt, ACC, Freyr a Volkswagen Group.

Zpráva uvádí, že přibližně dvě třetiny katod potřebných v Evropě by se mohly vyrábět také ve vlastní režii. V této části dodavatelského řetězce baterií zatím plánuje působit 12 společností a v regionu bylo oznámeno 17 závodů. Mezi stávající a plánované projekty patří Umicore v Polsku, Northvolt ve Švédsku a BASF v Německu.

Optimistické jsou i vyhlídky na zpracování lithia. Zatímco v současné době se 100 % rafinovaného lithia potřebného pro evropské baterie dováží z Číny a dalších zemí, očekává se, že do roku 2030 bude blok pokrývat 50 % své poptávky.

Společnost T&E dosud identifikovala 24 projektů, včetně společností Vulcan Energy Resources v Německu a Eramet ve Francii. Nevládní organizace však varuje, že tyto scénáře nebudou realizovány, pokud nebudou podpořeny dostatečným a včasným financováním.

Zdroj: transportenvironment.org