Vodíkové vlaky zahajují pravidelný provoz v Německu, jako první na světě. Co o nich víme?

První plně vodíková osobní vlaková doprava je nyní v provozu. Vlaky Coradia iLint postavené společností Alstom jezdí na trati v Dolním Sasku v Německu. Jedinými emisemi jsou pára a kondenzovaná voda, informuje web Engadget

Vlak je poháněn vodíkovým palivovým článkem, jehož jedinou emisí je pára a kondenzovaná voda při provozu s nízkou úrovní hluku. Pět vlaků začalo jezdit tento týden. V příštích měsících přibude dalších devět, které na regionální trase nahradí 15 dieselových vlaků. Alstom uvádí, že Coradia iLint má dojezd 1000 kilometrů, což znamená, že může na lince fungovat celý den s použitím jediné nádrže vodíku. Vlaky mohou jet maximálně 140 km/h, i když běžné rychlosti na trati jsou mnohem nižší, mezi 80-120 km/h.

Na trase mezi Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde a Buxtehude byla zřízena vodíková čerpací stanice. Využitím vodíku ušetří vlaky 1,6 milionu litrů nafty ročně a podle odhadů se díky tomu 4 400 tun CO2 nedostane do ovzduší. To by se mohlo výrazně zvýšit, pokud se bude používat výhradně zelený vodík, který je vyráběn elektrolýzou z obnovitelné energie.

Výhoda, kterou mají vodíkové vlaky oproti ostatním bateriovým konkurentům, které jezdí v Německu spolu s dieselovými, spočívá v tom, že není třeba doplňovat palivo tak často, jak je nutné u vlaků, které ke svému pohonu používají el. baterie, a je tedy nutné je dobíjet elektřinou. To zvyšuje flexibilitu plánování tras z hlediska jejich délky.

Společnost poznamenává, že navzdory snahám o elektrifikaci v některých zemích bude velká část evropské železniční sítě spoléhat na vlaky, které ještě dlouho nebudou elektrifikovány. Jen v Německu je více než 4000 vozů s dieselovým pohonem.

Zdroj: Engadget