Toto elektrokolo nemá baterii. Místo toho je poháněno vodíkem

Nizozemští konstruktéři vytvořili první nákladní elektrokolo na vodíkový pohon na světě. Místo baterie má malou nádrž na vodík, z níž palivový článek vyrábí elektrickou energii pro elektromotor. Díky této koncepci by měla být budoucí elektrokola lehčí a měla by se nabíjet pouhých deset minut, píše portál efahrer.com.

Přestože jsou elektrokola díky bezemisnímu pohonu šetrnější k životnímu prostředí než automobily se spalovacími motory, mají i určité nevýhody. Velkokapacitní baterie pro dlouhý dojezd zvyšuje hmotnost elektrokola a po vybití trvá dobíjení baterie nějakou dobu, protože na rozdíl od elektroaut zatím neexistuje funkce rychlého nabíjení. KOlo s názvem LAVO od nizozemských designérů ze StudiaMOM by to mohlo napravit, protože místo těžkých baterií má lehkou vodíkovou nádrž. Plyn uložený v nádrži pohání palivový článek, který vyrábí elektrickou energii pro hnací motor. Podle konstruktérů vystačí jedna nádrž na 150 kilometrů a dobití nebo doplnění paliva trvá jen asi 10 minut. Vzhledem k běžným elektrokolům je to ohromující hodnota; vždyť běžná elektrokola málokdy ujedou více než 100 km a dobíjení baterie trvá obvykle kolem 4 hodin. Vynálezci vodíkového kola jdou ještě o krok dál: pro zvýšení dojezdu lze ke kolu připojit další vodíkovou nádrž, která je podle společnosti StudioMOM mnohem lehčí (1,2 kg) než srovnatelná baterie o hmotnosti 6 kg.

Díky modulárnímu systému je možné sestavit i jiné typy jízdních kol
První prototyp LAVO je nákladní elektrokolo s ložnou plochou před jezdcem a inovativním systémem řízení Elian v náboji předního kola. Součásti LAVO jsou modulární a lze je sestavovat různými způsoby jako kostky Lego. Podle konstruktérů to znamená, že na základě vodíkového pohonu lze konstruovat různé typy jízdních kol. Protože je technologie integrovaná do rámu, lze snadno a rychle provádět úpravy přídavných dílů.

Aby bylo možné tankovat vodík bez emisí, mají dobíjecí stanice v domácnostech nebo na veřejných místech vyrábět plynný vodík pomocí solárních článků a elektrolýzy.

Vzhledem k rané fázi vývoje není zatím známo nic o výrobci, uvedení na trh ani o ceně vodíkového nákladního kola. V současné době je malá šance na rozšíření, protože chybí infrastruktura. V Německu je v současné době pouze 100 vodíkových čerpacích stanic.

Zdroj: efahrer.com