Startup H2FLY dosáhl s vodíkovým letadlem nové rekordní výšky 2 203 metrů

Stuttgartský startup H2FLY, který se zabývá vodíkovým letectvím, oznámil, že se svým letounem HY4 vystoupal do výšky 2203 metrů, čímž vytvořil nový světový rekord v letu na vodíkový pohon, informuje portál Interesting Engineering.

Společnost uvedla, že rekordní výšky dosáhla během letu ze Stuttgartu do Friedrichshafenu, který byl 12. dubna dlouhý 123 km, což znamená, že je to také poprvé, kdy byl tento konkrétní typ letadla pilotován mezi dvěma komerčními letišti.

Pozoruhodný úspěch společnosti H2FLY

Společnost H2FLY založilo v roce 2015 pět inženýrů z Německého centra pro letectví a kosmonautiku ve Stuttgartu a z univerzity v Ulmu. Jejím hlavním cílem je uvést na trh první kvalifikovaný, plně vodíkový elektrický pohon letadla ve snaze pomoci uvolnit bezemisní lety.

Podle společnosti H2Fly se letoun HY4 stal prvním vodíkovým elektrickým osobním letadlem na světě, když se v roce 2016 poprvé vznesl do vzduchu. Společnost v dubnu 2021 uzavřela významné kolo financování a její zakladatelé věří, že vodíkově elektrické letadlo bude v příštích několika letech schopno přepravit až 40 cestujících na vzdálenost 2 000 kilometrů.

Prof. Dr. Josef Kallo, spoluzakladatel a generální ředitel společnosti H2FLY, k novému světovému rekordu uvedl: „Pro společnost H2FLY je to pozoruhodný úspěch, protože žádné jiné osobní letadlo na vodíkový pohon dosud nepřeletělo mezi dvěma komerčními letišti. Jsme také nadšeni, že se nám podařilo vytvořit něco, co považujeme za nový světový rekord, když jsme s naším letadlem HY4 dosáhli výšky 2 203 metrů.“

Claus-Dieter Wehr, výkonný ředitel letiště Friedrichshafen, uvedl, že to bylo „poprvé ve více než stoleté historii“ letiště, kdy na jedné z jeho ranvejí přistálo letadlo na vodík. „Jsme velmi rádi, že jsme se mohli podílet na dalším vývoji a testování vodíkového pohonu,“ pokračoval.

Let s nulovými emisemi

Společnost H2FLY také poprvé předvedla svůj letoun HY4 veřejnosti na leteckém veletrhu AERO Friedrichshafen, který se konal v dubnu. Jedná se o čtyřmístný letoun poháněný vodíkovým palivovým článkem, v němž vodík reaguje s kyslíkem a přeměňuje se na elektřinu a vodu. Jedinou emisí je tedy voda, která je ve srovnání s emisemi oxidu uhličitého u tradičního letectví neškodná.

Letecký gigant Airbus také nedávno oznámil, že hodlá vybavit jedno ze svých obrovských letadel A380 vodíkovým pohonem, aby mohl tuto technologii otestovat. To, stejně jako práce H2FLY, je součástí širšího úsilí leteckého průmyslu o snížení emisí uhlíku, protože globální letectví v současnosti představuje zhruba 2 % všech emisí na světě.

HY4 bude sloužit jako testovací platforma pro H2FLY, jejímž cílem je vyvinout vodíkové pohonné systémy pro větší letadla. Společnost uvedla, že má uzavřenou dohodu se společností Deutsche Aircraft o vývoji 40místného Dornieru 328 s vodíkovým pohonem do roku 2025.

Zdroj: interestingengineering.com