Ruští letečtí dopravci musí nahradit evropská a americká letadla. Jaká letadla bude Rusko používat místo Boeingu a Airbusu?

Na začátku března 2022 stáhly společnosti Boeing a Airbus svá pronajatá letadla ruským leteckým dopravcům a také zastavily údržbu těchto strojů. Zjednodušeně řečeno, zhruba 80 % celého civilního leteckého parku v Rusku od té doby stojí nečinně v hangárech, píše web Russia beyond.

V současné době má Rusko přibližně 1 300 civilních letadel všech velikostí (na krátké, střední a dlouhé tratě) a 824 z nich patří společnostem Airbus a Boeing. Situace, v níž se Rusko ocitlo po zákazu používání letadel Airbus a Boeing, je prakticky bezprecedentní a neexistuje pro ni rychlé řešení.

Rusko již dříve, za sovětské éry, vyrábělo jak vojenská, tak civilní letadla. V současné době však země nedisponuje významným počtem letadel ruské výroby (zejména dálkových). Podle nejoptimističtějších prognóz bude trvat nejméně 1-3 roky, než se jejich výroba rozběhne v plném rozsahu.

Určitou úlevou pro ruské civilní letecké společnosti je, že poptávka po letecké dopravě během pandemie výrazně poklesla. Rusové zkrátka již dva roky nemohou cestovat do zahraničí. Dnes pro ně kvůli sankcím uvaleným západními zeměmi zůstane uzavřeno poměrně velké množství známých destinací. To spolu s poklesem kurzu rublu výrazně snižuje poptávku po letech do zahraničí.

Co plánuje vláda udělat?

Podle odborníků je jediným krátkodobým řešením pokračovat v létání letadel Boeing a Airbus v rámci Ruska a zároveň se pokusit obnovit domácí civilní letecký průmysl.

„V zemi máme mnoho servisních středisek, která jsou certifikována společnostmi Boeing a Airbus. Ta mohou provádět údržbu těchto letadel sama bez zprostředkovatelů zvenčí. Hlavním problémem jsou náhradní díly. V tuto chvíli letečtí dopravci a servisní střediska hledají způsoby, jak je nakoupit prostřednictvím třetích zemí (Indie, Turecko atd.). Pokud náhradní díly získáme, budeme moci s těmito letadly létat i v Rusku,“ říká Alexej Vlasov, odborník na bezpečnost letů.

Podle něj ruská Federální agentura pro leteckou dopravu předepsala tento krok jako jediný možný v současné situaci a předala své návrhy ruské vládě.

„Letadla budou létat i nadále. Není na výběr, protože čekání na vytvoření vlastních letadel v zemi zabere příliš mnoho času. Pokračování ve využívání letadel Boeing a Airbus dá našemu letectví rok nebo dva,“ uzavírá expert.

Bude Rusko schopno nahradit zahraniční letadla domácími?

Rusko se pokusí dostat ze situace tím, že urychleně zahájí výrobu vlastních letadel. Přitom situace s letadly krátkého a středního doletu v Rusku není kritická.

„Regionální lety (dolet do 3 000 kilometrů) budou pokrývat ruské letouny Suchoj Superjet-100. Ročně můžeme vyrobit zhruba 30 letadel tohoto typu. Je tu však jedna důležitá nuance. Tato letadla jsou vybavena motory a elektronikou s francouzskými komponenty,“ říká Vlasov.

Rusko zatím nemá vlastní motor pro civilní letadla krátkého a středního doletu a jeho vytvoření bude nějakou dobu trvat.

„Nový motor PD-8 se vyvíjí a zatím nebyl testován. Bude trvat nejméně tři roky, než budou dokončeny všechny postupy a než se dostane do sériové výroby,“ dodává expert. Podle něj budou první letouny středního doletu MS-21 (dolet až 6 000 kilometrů) uvedeny do výroby do konce roku 2022.

Podle odhadů šéfa korporace UAC Jurije Sljusara, které učinil ještě před začátkem událostí, se plánuje zvýšení výroby MS-21 na 36 letadel ročně a do roku 2025 na 72 letadel ročně. V současných podmínkách by však tyto plány mohly být revidovány s cílem zvýšit rychlost a množství výroby.

Rusko má také možnost obnovit výrobu sovětských letounů středního doletu Tu-204 a Tu-214. Tyto letouny jsou vybaveny motory PS-90A, které se stále vyrábějí. Vlasov se však domnívá, že obnovení jejich výroby si vyžádá více času a úsilí než organizace náhrady dovozu dílů a agregátů pro MS-21 a pro SSJ-100.

„Můžeme mluvit o výrobě Tu-204, Tu-214, ale nevím, nakolik je to aktuální a reálné. To je potřeba udělat nářadí, otevřít výrobu,“ říká specialista.

Odborníci mají také velké pochybnosti o účelnosti zahájení výroby nového dálkového Il-96-400, protože výrobní podnik může ročně vyrobit pouze 2-4 letadla tohoto typu. Náklady na jejich výrobu by tedy byly velmi vysoké a v dohledné době by se pravděpodobně nevyplatily.

Zdroj: rbth.com