Rusové vylepšili neviditelnost svých stíhaček. Jak se jim to povedlo?

Obninský výzkumný a výrobní podnik „Technologija“, který je součástí státní korporace Rosteč, zdokonalil technologii výroby zasklení kokpitu pro letadla stealth, píše web Rostec.

Řešení zlepšuje vlastnosti zasklení kokpitu letadla o 20 %, včetně snížení radarové viditelnosti vojenských letadel.

Sklo stealth získává zvláštní vlastnosti díky tenkým vrstvám kovů a oxidů kovů, naneseným na jeho povrch magnetronovým naprašováním ve vakuovém stroji. Modernizace jednotky zvýšila špičkový výkon magnetronu více než trojnásobně, což umožnilo nanášet vrstvy s výrazně nižším povrchovým odporem. Inženýrské a konstrukční řešení významně zlepšuje kvalitu povlaku nanášeného na sériově vyráběné výrobky leteckého zasklení, takže kokpit získává lepší optické vlastnosti a nízkou viditelnost radarů. Tyto faktory zvyšují bojový potenciál a schopnost přežití letounů stealth.

„Vzorky vyrobené na modernizovaném zařízení dnes při měřeních a testech potvrdily předem vypočtené vlastnosti. Nová technologie bude použita k vytvoření strukturální optiky pro pokročilé letecké systémy. Tím se sníží radarová viditelnost letounů a zvýší se jejich bojové schopnosti,“ uvedl Vladimir Arťjakov, první náměstek generálního ředitele státní korporace Rostec.

Obninský výzkumný a výrobní podnik „Technologija“ má jedinečné zkušenosti se samostatným vývojem a sériovou výrobou výrobků strukturální optiky s aplikovanými multifunkčními tenkovrstvými povlaky. Inženýrská a softwarová řešení realizovaná specialisty podniku umožnila vytvořit kovově-optické struktury s více než 200 vrstvami, z nichž každá má tloušťku 0,25-0,3 nm.

Zdroj: rostec.ru