Nový výkonný motor nebo více letounů F-35? Americká armáda stojí před těžkou volbou

Rozhodnutí nahradit motor F-35 adaptivním modelem nové generace by mohlo přinutit americkou armádu koupit o 70 stíhacích letounů méně. Tajemník amerického letectva Frank Kendall na středeční obranné konferenci v Arlingtonu ve Virginii varoval před obtížnými rozhodnutími, která by mohla přijít se změnou pohonu F-35.

Nový pohonný systém vyvíjený v rámci programu Adaptive Engine Transition Program (AETP), s největší pravděpodobností pro F-35A, by mohl vést k většímu výkonu při menší spotřebě paliva pro tento stíhací letoun. Letectvo uvedlo, že přidání více výkonu by pomohlo zvládnout modernizace v nadcházejících letech, informuje web Defense News.

Cena za vývoj a výrobu AETP by mohla přesáhnout 6 miliard dolarů (147 miliard korun), řekl Kendall. A to by mohlo vést k tvrdému kompromisu.

Je třeba říci, že je to drahý motor. Jeho vývoj stojí několik miliard dolarů, což je v hrubém vyjádření 70 letounů F-35. A zde se nabízí otázka, jestli mít o 70 F-35 více anebo mít nový vylepšený motor v těch, které už letectvo provozuje.

Adaptivní motor, jehož verze jsou nyní vyvíjeny společnostmi Pratt & Whitney a General Electric Aviation, využívá nové technologie, jako je třetí proud vzduchu, ke zlepšení palivové účinnosti, tahu, rychlosti, doletu a tepelného managementu.

AETP není jedinou možností, na které obranný průmysl pracuje, aby zlepšil motor F-35, řekl Kendall. Neřekl, který program měl na mysli, ale Pratt & Whitney – výrobce současného motoru F135 – pracoval na programu modernizace F135 nazvaném Enhanced Engine Program.

Ministerstvo obrany může rozhodnout o tom, že přemístí investice nutné pro adaptivní motor do F-35A jako součást rozpočtu na fiskální rok 2024, ale ještě to není jisté. Kendall řekl, že on, náměstek ministra obrany pro akvizice a udržení William LaPlante a náměstkyně ministra obrany Kathleen Hicksová diskutovali o tom, zda schválit variantu s adaptivním motorem.

„Nechci nadále utrácet peníze za motor, který budeme vyvíjet a nezavádět do výroby,“ řekl. „Potřebujeme se prostě rozhodnout, co dělat, a jít do toho,“ dodává Kendall.

Zdroj: Defense News