Norský start-up vytvořil první silnici na světě s negativní uhlíkovou stopou

Pomocí recyklovaného asfaltu spojeného rostlinným lepidlem vytvořil Carbon Crusher směs pro uhlíkově negativní silnice, která je cenově dostupná a aktivně zachycuje emise, píše web Thred.

Dláždění cesty k zelenější budoucnosti zní jako hrozné klišé, ale to je doslova obchodní modus operandi společnosti Carbon Crusher.

Norský technologický start-up si v posledním roce lámal hlavu s vymýšlením alternativ k běžnému silničnímu asfaltu. Od dob Římanů se v této oblasti objevilo jen málo inovací a dnešních 40 milionů kilometrů silnic je většinou tvořeno surovou ropou a tvrdým asfaltem.

Když je potřeba provést údržbu nebo stavební práce, naše současné postupy velmi znečišťují životní prostředí – to je 400 milionů tun CO2 ročně – a jsou v příkrém rozporu s globálními cíli dekarbonizace.

I kdybychom nyní vyvinuli novou směs zeleného asfaltu, zničit naše stávající silnice a začít od nuly je z logistického i ekonomického hlediska směšná vyhlídka. S čím tedy Carbon Crusher přišel?

Tento ekologický inovátor vyvinul způsob, jak upravit DNA našich stávajících silnic tak, aby skutečně zachycovaly emise uhlíku. Kdo by neměl rád jistě zkrácené zatáčky?

Pomocí stejnojmenného stroje „Crusher“ se vrchní vrstva asfaltových i betonových silnic rozemele na mulč. Poté jsou všechny zbytky znovu spojeny prostředkem zvaným lignin, což je hojný polymer rostlinného původu, který zůstal po papírenském průmyslu.

Přirozená buněčná struktura ligninu aktivně pohlcuje uhlík, což znamená, že při opětovném pokládání silnic tímto způsobem se veškeré škodlivé emise obsažené v organické hmotě bezpečně ukryjí uvnitř silnice.

V současné podobě je společnost schopna odstranit přibližně tunu uhlíku na každých 60 metrů silnice, kterou regeneruje.

V domovském Norsku, kde společnost Carbon Crusher působí, se přebytečný lignin pravidelně spaluje pro výrobu energie, čímž se uhlík uvolňuje přímo do atmosféry. Spoluzakladatelé Kristoffer Roiler, Haakon Brunell a Hans Arne Flato chtějí tyto emise snížit a zároveň prosadit levnější a trvanlivější způsob obnovy silnic.

V tomto posledním bodě byl Carbon Crusher vyvíjen a testován v průběhu posledních deseti let a silnice, které se za tu dobu podařilo obnovit, vykazují i praktická zlepšení. „Asfalt při mrazech velmi tuhne. Praská a příští rok máte stejný problém,“ říká Flato.

Klíčovým vylepšením ligninu je, že je pružnější, což znamená, že je mnohem méně pravděpodobné, že se v průběhu času objeví trhliny při sezónních změnách.

Společnost Carbon Crusher nyní začíná rozšiřovat své aktivity, aby pronikla na evropský trh.

Kromě svého vlajkového stroje – který, jak doufá, bude v blízké budoucnosti pracovat autonomně na vodíkové palivo – pracuje společnost také na softwaru, který dokáže sledovat poškozené silnice prostřednictvím satelitů.

Tímto způsobem může zajišťovat rychlou obnovu záplatovaných míst na celém kontinentu a postupně začít zvyšovat svůj vliv. Vzhledem k tomu, že zvyšujeme naše celosvětové úsilí o dekarbonizaci, možná nám Carbon Crusher pomůže udržet se na cestě k obnově.

Zdroj: thred.com