Nejsilnější spalovací motor světa je turbodiesel. Jeho výkon neuhádnete

Zdvihový objem nelze ničím nahradit, alespoň tak zní mantra, která se nesmazatelně vryla do srdcí a myslí všech bláznů do motorů.

Tento turbodiesel o výkonu 80 080 kW je nejvýkonnějším motorem na světě. Pokud si myslíte, že 80 080 kW je obrovský výkon, počkejte, až uvidíte hodnotu točivého momentu. Seznamte se s motorem Wärtsilä RT-flex96C, nejvýkonnějším spalovacím motorem, jaký byl kdy vyroben, píše web Drive.

Specifikace

Je velký, velmi velký, jeho výška 13,5 metru zhruba odpovídá průměrné tří- nebo čtyřpatrové budově. Na délku měří 26,59 metru, což je zhruba čtyřnásobek délky průměrně velké předměstské garáže. Jen jeho válce (a je jich 14) mají průměr jeden metr a zdvih 2,5 metru.

Pozoruhodné je, že se Wärtsilä RT-flex96C může pyšnit titulem nejvýkonnějšího spalovacího motoru na světě. A jeho technologie není tak vzdálená tomu, co najdete v průměrném automobilu s dieselovým motorem.

Jak se dalo očekávat od řadového 14válcového dvoutaktního vznětového motoru se vstřikováním common-rail a přeplňováním turbodmychadlem o objemu 25 500 litrů, Wärtsilä pumpuje obrovská čísla. A také musí, jeho hlavním úkolem je pohánět obrovské nákladní lodě po světových oceánech.

Když všech 14 válců pracuje na převozu vašeho spotřebního materiálu uloženého v 11 000 kontejnerech na lodi o hmotnosti 171 000 tun, dosahuje Wärtsilä ohromujícího výkonu 80 080 kW a poněkud závratného točivého momentu 7 603 850 Nm. Tento maximální točivý moment dosahuje při líných 102 otáčkách za minutu. Když ho vytočíte ještě víc, dosáhnete omezovače při 120 otáčkách za minutu.

Spotřeba paliva je, jak se dalo očekávat, docela vysoká, Wärtsilä spotřebuje 6283 litrů těžké nafty za hodinu. Ale i když se zdá, že čistá spotřeba je velká, je přinejmenším ve světě lodních motorů velmi úsporná.

Tepelná účinnost je měřítkem toho, kolik paliva se spotřebuje na pohon objektu a kolik se v podstatě promarní jako čistá tepelná energie. Většina moderních automobilů má tepelnou účinnost kolem 25 až 30 %. Wärtsilä dosahuje tepelné účinnosti přes 50 procent, což znamená, že více než polovina energie generované obrovskými písty je využita k pohybu lodi vpřed.

Systém Wärtsilä je v současné době v provozu na dánské kontejnerové lodi Emma Maersk, která byla v době spuštění na vodu největší kontejnerovou lodí na světě. Její hrubá prostornost přesahuje 170 000 tun a na délku měří téměř 400 metrů. Když je loď Emma Maersk pod plným plynem a 14 pístů pracuje při maximálních 102 otáčkách za minutu, může dosáhnout maximální rychlosti přibližně 47 km/h (25,5 uzlu).

Zdroj: drive.com.au