Návrat vzducholodí? Španělská letecká společnost právě uzavřela smlouvu na deset nízkoemisních vzducholodí

Lety vzducholodí na krátké vzdálenosti by mohly snížit emise uhlíku o 90 procent.

Vrací se vzducholodě?

Španělská letecká společnost Air Nostrum si u společnosti vyrábějící ekologické vzducholodě objednala deset hybridních vzducholodí s názvem Airlander. Podle zprávy CNN jsou dodávky naplánovány na rok 2026.

Společnost Hybrid Air Vehicles (HAV) se sídlem ve Velké Británii vyvinula vzducholoď Airlander s cílem výrazně snížit emise z letecké dopravy, přičemž společnost uvádí, že její vzducholodě snižují emise o 90 %.

Vzducholodě pro 100 cestujících se budou vznášet pomocí plynného helia a budou využívat elektrický pohon, což podle společnosti HAV umožní dolet 300-400 kilometrů. Stojí za zmínku, že maximální rychlost je hluboko pod průměrem tradičního dopravního letadla. Airlander se bude pohybovat rychlostí 129 km/h, zatímco dopravní letadla se pohybují průměrnou rychlostí kolem 804 km/h.

Společnost HAV oznámila, že dohoda byla uzavřena po šesti měsících „důkladných studií a modelování“ vnitřních tras ve Španělsku. Společnost rovněž uvedla, že Airlander by mohl být jednoho dne využíván i na dalších krátkých trasách, například z Liverpoolu do Belfastu, ze Seattlu do Vancouveru a z Osla do Stockholmu. Vzducholoď, která již prošla různými letovými testy, bude létat v maximální výšce 6 000 metrů.

Ačkoli jí chybí rychlost, Airlander nevyžaduje velkou přistávací infrastrukturu a potenciálně by mohl přistávat blíže k městským centrům, což by cestujícím umožnilo dohnat trochu času při cestě na letiště. Hlavním lákadlem Airlanderu bude pravděpodobně nízká uhlíková stopa, ačkoli HAV si rovněž klade za cíl vrátit do letecké dopravy luxus a volný čas.

Interiér vzducholodi má prostorné uspořádání sedadel 1-2-1, přičemž některá sedadla jsou proti sobě. Průhledné stěny umožňují působivý výhled ven ze vzducholodi.

Bude mít veřejnost zájem o vzducholodě s nízkými emisemi?
Prezident společnosti Air Nostrum Carlos Bertomeu ve svém prohlášení uvedl, že vzducholodě pomohou letecké společnosti splnit cíle Evropské unie „Fit for 55“, podle nichž má do roku 2030 snížit emise nejméně o 55 procent. „Udržitelnost… je již neoddiskutovatelnou skutečností v každodenním provozu komerční letecké dopravy,“ uvedl Bertomeu. „Dohody, jako je tato, jsou velmi účinným způsobem, jak dosáhnout cílů v oblasti dekarbonizace, o nichž uvažuje legislativní iniciativa Fit for 55.“

O návrat vzducholodí a obnovení jejich pověsti, která je stále pošramocena katastrofou Hindenbergu z roku 1937, usilují i další firmy. Například kalifornská společnost H2 Clipper chce obnovit důvěru veřejnosti ve stroje tím, že bude nejprve zajišťovat leteckou nákladní dopravu. Společnost tvrdí, že dokáže zajistit přepravu nákladu za čtvrtinu ceny letadel.

Společnost HAV oznámila, že letos začne stavět vlastní Airlandery a vytvoří 1 800 pracovních míst v Yorkshiru v severní Anglii. V prohlášení společnosti generální ředitel Tom Grundy uvedl: „Hybrid Air Vehicles a Air Nostrum Group ukazují, jak se tam můžeme dostat – a to brzy.“ Společnost doufá, že jejích deset vzducholodí Airlander bude prvním velkým letadlem, které dosáhne letu s nulovými emisemi.

Zdroj: interestingengineering.com