Naftový motor, který není na naftu. Vědci vytvořili dieselový motor na vodík

Jedná se o nový hybridní motor na vodík a naftu, který by mohl pomoci dekarbonizovat některá z nejtěžších odvětví australského průmyslu, jak píše server Fuel Cell Works.

Inženýři z univerzity ve Wales (UNSW) tvrdí, že se jim podařilo úspěšně upravit konvenční dieselový motor tak, aby využíval směs vodíku a malého množství nafty a tvrdí, že jejich patentovaná technologie snížila emise oxidu uhličitého (CO2) o více než 85 %.

Zájem o přeměnu stávajícího dieselového motoru na čistě spalující vodíkový motor je extrémně vysoký,“ řekl profesor Shawn Kook, který společně s týmem z univerzitní Fakulty strojního a výrobního inženýrství, má projekt na starosti. „Do stávajících vznětových motorů montujeme systém přímého vstřikování vodíku, který lze aplikovat na jakýkoli konvenční motor,“ dodává. Dotazy přicházejí z Německa, Jižní Afriky, Brazílie, Japonska a Číny.

Podle profesora Kooka je jejich systém jedinečný tím, že mísí vodík a naftu a poté je přivádí do válce motoru ke spalování. Vodík tvoří v hybridním vznětovém motoru UNSW přibližně 90 % paliva, který musí být používán pečlivě kalibrovaným způsobem. Na rozdíl od fosilních paliv vodík při spalování neprodukuje CO2, takže je již dlouho považován za ekologičtější zdroj paliva.

Výzkumný tým ze Sydney věří, že všechna nákladní vozidla a energetická zařízení s dieselovým motorem v tamním těžebním průmyslu, dopravě a zemědělství by mohla být novým hybridním systémem vybavena během několika měsíců.

Podle Kooka australský těžební průmysl s mnohamiliardovým obratem potřebuje řešení pro všechna svá zařízení poháněná naftou co nejdříve a doufá, že se jeho motor nové generace stane komerčním produktem do dvou let.

Zdroj: redakce, research.unsw.edu.au, fuelcellsworks.com